Hvor flyselskaberne før i tiden fyldte vandtanke til drikkevand og toiletbesøg helt op inden afgang, så regner alle nu nøje efter, hvor meget vand der er brug for på den enkelte tur.
Skyhøje brændstofpriser får flyselskaber til at tænke kreativt - der er gået sport i at spare så meget som muligt på de kostbare dråber.
Det gør flere selskaber blandt andet ved at lette kabinevægten så meget som muligt. Hos Sterling har man blandt andet skiftet alle gulvtæpper ud med letvægtsudgaver, fortæller selskabets kommercielle direktør Michael T. Hansen.
- Dybest set så gælder det, at jo mere du slæber rundt på af vægt - jo mere brændstof bruger du, siger han.
Derfor har selskabet også skilt sig af med de trapper, der før sad udvendigt på flyene. Passagerne forlader nu altid Sterlings fly ad eksterne trapper, siger Michael T. Hansen.
I Sterling har man også udstyret sine fly med en slags ekstra vinge spids, såkaldte winglets, som letter opdriften og sparer syv procent brændstof.
Også hos tyske Lufthansa har man gået kabinen efter i sømmene - og her har man netop skiftet de tunge flysæder ud med lettere udgaver på mere end 120 fly, siger Aage Dünhaupt, Lufthansas pr chef for Nordeuropa. Blandt andet kan passagerne på ruten mellem Frankfurt og København sætte sig til rette i nye sæder, som sparer selskabet for ca. 5000 tons brændstof om året. - Presset på flyselskaberne er meget højt, så det er nok derfor alle finder på innovative idéer for at spare, siger Aage Dünhaupt.
Sparefeberen raser også hos de amerikanske selskaber. US Airways sløjfer filmunderholdningen på foreløbigt alle indenrigsfly. Videosystemet på hvert fly vejer omkring et kvart ton, så der er ifølge selskabet 10 millioner dollar (næsten 47 millioner kroner) at spare årligt i brændstofudgifter på den konto.
Hvor flyselskaberne før i tiden fyldte vandtanke til drikkevand og toiletbesøg helt op inden afgang, så regner alle nu nøje efter, hvor meget vand der er brug for på den enkelte tur.
- Det er afgørende at optimere mængden af vand og brændstof, så vi kun har det mest nødvendige med. Der er stor forskel på, om det er en seks timers tur til Dubai eller en tolv timers tur til Singapore, siger Aage Dünhaupt.
De fleste flyselskaber har også set fidusen i at instruere deres piloter i at flyve så brændstofbesparende som muligt, når de letter og lander. Hos SAS har man desuden folk ansat til at holde øje med vejrudsigten. Ved at tage hensyn til vind og vejr, når man planlægger den præcise flyrute, sparer selskabet tonsvis af brændstof hver måned.
Der er også stor kreativitet, når det gælder om nye indtægtsmuligheder for at kompensere for de høje udgifter - en række amerikanske selskaber.
Blandt andre Delta Airlines, American Airlines, Northwestern Airlines og Continental Airlines vil fremover ifølge msnbc.com bruge bagsiden af passagernes boardingkort som reklamesøjle. Indtægterne skal ifølge selskaberne dække nogle af udgifterne ved de høje brændstofpriser.
På trods af de kreative spareforsøg, så lader flyselskaberne passagerne tage deres del af udgifterne. Langt de fleste selskaber har indført ekstra brændstoftillæg, som enten lægges oven i billetprisen eller optræder som såkaldt bagageafgift.
/ritzau/