Suzuki Splash/Opel Agila byder på overraskende god plads, er velkørende og billig.
test Allerede da vi var til den internationale præsentation af den nye tvilling - Suzuki Splash/Opel Agila - havde vi de store roser fremme.
Spørgsmålet er, om roserne holder til en ugelang test eller om de visner en anelse?
Vi har testet Suzuki Splash med Fiats 1,2 liters dieselmotor - da vi valgte denne bil som første testbil, var det ud fra en forudsætning om, at dieselbølgen i Danmark ville rulle uforstærket videre.
Her har de voldsomt stigende dieselpriser slået en bremse i salget, og faktisk er det de to benzinmotorer, der er i fokus. Dem vender vi senere tilbage til med en ny test.
Men tilbage til denne udgave, hvor den 1.248 kubikcentimeter store dieselmotor yder 75 hestekræfter ved 4.000 omdrejninger og har et maksimalt moment på 190 Newtonmeter mellem 1.750 og 2.250 omdrejninger.
En arbejdsvillig og smidig motor, der giver bilen godt med power - især i mellem-accelerationerne. 0-100 tager 13,9 sekunder, tophastigheden er 165 kilometer i timen.
Støjniveauet i kabinen er rimelig lavt. Man kan svagt høre dieselmotoren og ved højere hastigheder kommer der lidt susen fra bagagerummet (baghjulene). Ingen af delene høres, hvis man spiller lidt dæmpet musik.
I en uge med blandet kørsel, hvor motoren også fik lov at komme op i omdrejninger, holdt vi et gennemsnit på 20,3 kilometer pr. liter - det må siges at være ganske tilfredsstillende.
Diesel-versionen må ikke have træktøj - det må kun 1,2 liters benzin.
Så meget om motoren.
Hvad er Splash for en bil?
Gode pladsforhold
Det er en charmerende stor, lille bil - en familiebil til den lille familie, til singler, til unge eller ældre uden børn.
To voksne og to børn finder sig glimrende til rette, fire voksne kan uden de store problemer finde sig til rette - hvis alle er over 1,90 meter er pladsen ved bagsædet dog en anelse trang.
Med en akselafstand på 2,36 meter er det dog overraskende, så god plads, der er i kabinen.
Til gengæld er bagagerumspladsen behersket. 202 liter med alle fire sæder i brug. Det rækker til et par store sportstasker.
Splash/Agila bygget på Swift-platformen - lidt kortere og msallere, men højere end Swiften.Foto: Mogens Thomsen
Der er ikke meget karosseri tilbage, når alle døre er slået op - til gengæld er der pæn adgang både til for- og bagsæder samt bagagerummet.
Foto: Mogens Thomsen
Bagagerummet er ikke stort, men rummer to store sportstasker. Til gengæld er der god plads, når bagsædet er lagt led.Foto: Mogens Thomsen
Synd at rattet ikke kan justeres i længden. Undertegnede sidder her med rette forhold arm-rat, til gengæld er fødderne en anelse for tæt på pedalerne.Foto: Mogens Thomsen
Instrumenteringen er enkel, overskuelig og meget let at betjene.
Foto: Mogens Thomsen
Omdrejningstælleren (findes ikke på 1,0) er placeret på toppen af instrumentbordet. Fikst eller klodset?
Foto: Mogens Thomsen
Pladsen ved bagsædet er overraskende god - også til velvoksne danskere.
Foto: Mogens Thomsen