Annonce
Underholdning

Stærk, kvik og behagelig

Hyundais nye varevogn byder på høj komfort og plads til fem kubikmeter eller 1.049 kilo.

Den nye Hyundai H1 (kassevogn) er en lille kraftkarl med høj komfort for føreren, en stærk og kvik motor, en "kasse", der rummer cirka fem kubikmeter og er let at komme til enten via de store bagdøre eller de to skydedøre i siderne.

Inden for de givne rammer af en kassevogn har H1 fået moderne linjer. Bilen er - målt i varerummet - 1,6 meter bred, 2,37 lang og 1,32 meter høj. Læssehøjden er mellem 60 og 64 centimeter. Den køreklare vægt er 2.111 kilo og nyttelasten er 1.049 kilo.

Bagdørene er to fløjdøre, der åbner over 90 grader og dermed giver fin adgang til varerummet. Det samme gør de to skydedøre i siderne, der er standard i Danmark. 
Sæderne er gode og yder fin støtte. Rattet kan kun justeres i højden, men med den høje siddeposition er det ikke det helt store problem med den manglende længdejustering.

Instrumenteringen er personvognsagtig og let at gå til. Kabinen indeholder mange små opbevaringsrum, hvis man har behov for plads til papirer, nøgler etc. Den størte overraskelse får man, når man starter motoren - et lille diesel-kraftværk på 2.497 kubikcentimeter, der yder 170 hestekræfter ved 3.800 omdrejninger per minut og har et maksimalt moment på 392 Newtonmeter ved 2.000 omdrejninger.

Overraskelsen består i motorlyden, der er dejlig lav. Det er ikke alle kassebiler, der har motorstøjen isoleret så godt væk fra kabinen, men her kan man faktisk holde ud at opholde sig i lang tid uden at have musikken til at overdøve motorlarmen.

Når først man er oppe i omdrejninger (0-100 tager 15,2 sekunder, men føles meget hurtigere), kan man ikke "høre" hastigheden - hverken på motoren eller på vej-/vindstøjen. Derfor sniger man sig let og elegant op i det røde felt rent hastighedsmæssigt - uden at have til hensigt at køre for stærkt. Her vil en fartpilot næsten være at betragte som en sikkerhedsforanstaltning!

Der er officielt tre sæder i førerkabinen med hoftesele i midten - det er sikkerhedsmæssigt for lidt og pladsmæssigt også ubehageligt med tre ved siden af hinanden. Det er svært at skifte gear uden at skubbe til personen på midterpladsen.

H1 fås udstyrsmæssigt i to versioner - Classic og Comfort.

Det er ikke den største kassevogn på markedet, så har man behov for stor volumen i lastrummet, står den ikke forrest i rækken. Handler det til gengæld om "normale" transportopgaver, håndværkerbilen og lignende, så har den foreløbig kørt sig ind blandt de absolut bedste i vores testregnskab.



Praktisk med skydedøre i begge sider. Foto: Mogens Thomsen



Fartpilot, tak



De to fløjdøre bagtil åbner lidt over 90 grader og giver let adgang til lastrummet.Foto: Mogens Thomsen

Når først man er oppe i omdrejninger (0-100 tager 15,2 sekunder, men føles meget hurtigere), kan man ikke ?høre? hastigheden - hverken på motoren eller på vej-/vindstøjen. Derfor sniger man sig let og elegant op i det røde felt rent hastighedsmæssigt - uden at have til hensigt at køre for stærkt.

Her vil en fartpilot næsten være at betragte som en sikkerhedsforanstaltning!

À propos sikkerhed, så drøner vi også her ind i det danske paradoks, at en arbejdsbil ikke per lovkrav skal yde optimal beskyttelse til alle i bilen.

Førerairbag er standard - passagerairbag ikke.

Det betyder, at to murerarbejdsmænd kan sætte sig ind i en varebil i Nykøbing F., køre 130 kilometer til deres arbejdsplads i København - med kun føreren optimalt beskyttet. Når de kommer ind på arbejdspladsen i Købehavn og hopper ud på et gigantisk arbejdsområde, hvor der stort set ingen fare er, får passageren omgående en bøde for ikke at bære hjælm!

Hyundai skal ikke lastes for den danske lovgivning, men det havde pyntet med en airbag i passagersiden. Til gengæld er der esp, kraftige abs-bremser (ventilerede skiver både for og bag), dejligt store el-spejle og en god hjælpsom servostyring.

Der er officielt tre sæder i førerkabinen med hoftesele i midten - det er sikkerhedsmæssigt for lidt og pladsmæssigt også ubehageligt med tre ved siden af hinanden. Det er svært at skifte gear uden at skubbe til personen på midterpladsen.



Førerkabinen er personvognsagtig, man sidder godt og bilen er let at håndtere.Foto: Mogens Thomsen



Der er vrinsk i motoren - og her er der endda et par ekstra hestekræfter i baghånden. Foto: Mogens Thomsen



Sidespejlene syner ikke store, men de giver et godt overblik over trafikken bagved. Foto: Mogens Thomsen




Annonce
Annonce
Annonce
Nakskov

Her bliver Mads fra Nakskov hyldet foran 12.164 mennesker

Lolland

Lykkelig formand: - Vi har haft flere end nogensinde

Vejret

Varm uge skydes i gang med høj sol: Men regn truer

Udland

Irans præsident og udenrigsminister er døde efter helikopterstyrt

Lolland

Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud

Lolland

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning

Nykøbing

Ekstatisk formand aflyser ALT: Selv tandlægen må vente

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Vejret

Byger popper op i den sydlige del: Vejrskifte på vej

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Lolland

Overrasket over fremmøde efter stort forarbejde: Kun én mødte op

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Annonce
Annonce
Nykøbing

Stort rykind: Nu er Nykøbing fyldt med børn

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Guldborgsund

Indenfor få uger går det i gang: Stort projekt lige i bymidten

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde