cookie-og-privatlivspolitik

Foto: Arkivgrafik: Femern A/S

Femern

Jernbanetunnel til Sverige en trussel mod Femernforbindelsen

Den tyske delstat Mecklenburg-Vorpommern støtter planerne om at bygge en jernbanetunnel mellem Skåne og Nordtyskland.




29. januar 2014 kl. 05:38 Af Jakob Poulsen (jap@folketidende.dk)

Annonce

Den tyske delstat Mecklenburg-Vorpommern støtter planerne om at bygge en jernbanetunnel mellem Skåne og Nordtyskland. Dette kan blive en trussel mod det forestående byggeri af den dansk-tyske tunnel under Femern Bælt, mener direktøren for Ehrenberg Kommunikation, Magnus Ehrenberg.

- Jeg tror at Tyskland kan ændre sig i forhold til Femerntunnellen. Puttgarden ligger ekstremt langt væk for de fleste tyskere, og jeg har allerede hørt flere tyskere sige, at man bør gennemføre en ny prognose for Femern, inden man begynder at bygge den faste forbindelse til Danmark.
- Det sidste ord er altså ikke sagt, siger Magnus Ehrenberg, som med kontorer i Hamburg, København, Malmö og Oslo og kunder inden for havnedrift og rederier i Østersøen holder sig velinformeret om den tyske transportpolitik.

Den tyske avis Ostsee-Zeitung.de rapporterer, at Mecklenburg-Vorpommerns nyudnævnte trafikminister Christian Pegel har udtalt sin støtte for en jernbanetunnel mellem den skånske havneby Trelleborg og den nordtyske Stralsund. Jernbanetunnellen bliver næsten 100 km lang, og præliminære beregninger peger i retning af en omkostning på 20 mia. Euro.

Planerne om en togtunnel mellem Trelleborg i Skåne og Stralsund blev oprindeligt præsenteret i Berlin tilbage i efteråret 2011 af den norske konsulent Knut Halvorsen. Han havde været chef for det skandinaviske projekt Conico North, nu bedre kendt under navnet The 8 million City, hvilket handler om at bygge en højhastighedsjernbane, som sænker rejsetiden Oslo-København til 2,5 timer.

Ved et møde i Berlin d. 2. december 2011 præsenterede Knut Halvorsen idéen til tunnelen, som skulle give en direkte forbindelse mellem Stockholm eller Oslo til Berlin uden at tage omvejen via Danmark.

Forbindelsen skulle gøre Berlin til et knudepunkt for trafikstrømmene mellem Skandinavien, Centraleuropa og industribæltet i Norditalien.
- Javist, det er en vision. Men jeg vil dog påstå, at der drejer sig om en realistisk vision. Se bare på kortet, sagde Christian Wiensenhütter, daværende vicedirektør ved Industri- og Handelskammeret i Berlin.
- Det ville være det glade vanvid ikke at diskutere det norske forslag, kommenterede Eckhardt Rehberg, som da var medlem af forbundsdagens finansudvalg og tidligere leder af CDU i Mecklenburg-Vorpommern.

Tanken var, at den norske oliefond skulle blive interesseret i at investere i tunnelforbindelsen mellem Sverige og Tyskland. Efter mødet i Berlin har der hersket stilhed om planerne om en jernbanetunnel direkte mellem Sverige og Tyskland indtil gårsdagens udtalelse, hvor Mecklenburg-Vorpommerns trafikminister Christian Pegel udtalte sin støtte til en jernbanetunnel, som skulle stå klar allerede år 2025.

News Øresund




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Oprydning efter brystkræftsskandale 13. oktober 2019 kl. 20.51

AF: BJARKE ROSENKILDE

Narrens vise. 10. oktober 2019 kl. 16.29
Nu må Digelauget stoppe vanviddet 09. oktober 2019 kl. 10.42

AF: BJARKE ROSENKILDE

Blåpandet stram udlændinge politik 08. oktober 2019 kl. 15.54

Annonce