Annonce
112

Antal trafikofre stiger: Over 200 mistede livet i 2016

Mange bilister ignorerer fartgrænserne, mens andre sender sms'er eller koncentrer sig om andet end at køre bil, når de sidder bag rattet. Det kan være medvirkende til flere trafikdrab. Foto: Free/Colourbox

Det er ikke til at fastslå, hvad der ligger bag stigningen i antallet af trafikdræbte, siger forsker.

Der tegner sig i årets sidste dage et trist billede af, at antallet af trafikdræbte på vejene vil være det højeste siden 2011.

Ifølge Politiken har 208 foreløbigt mistet livet, og det er et stykke fra målet om højst 120 dræbte i trafikken i 2020.

Årsagerne er mangfoldige, skriver avisen.

Mange bilister ignorerer fartgrænserne, mens andre sender sms'er eller koncentrer sig om andet end at køre bil, når de sidder bag rattet.

Antallet af dræbte er de seneste år blevet stadig højere.

I 2012 var antallet nede på 167. Året efter, da handlingsplanen for at få nedbragt dødstallet på vejene var ny, døde 191. I 2014 blev 182 dræbt, og i 2015 mistede 178 livet i trafikken.

Det lykkedes at få antallet af kvæstede til at falde med 61 procent i årene fra 2000 til 2012 og dermed hindre over 35.000 personskader, skriver Politiken.

Det har sparet samfundet for over 71 milliarder kroner - ud over de menneskelige omkostninger ved ulykker, som rammer ofrene og deres omgangskreds.

Hvad der ligger bag stigningen i ofre er dog ikke til at fastslå fuldstændigt.

Lektor Harry Lahrmann, der er trafikforsker i Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet, peger blandt andet på, at det går bedre med økonomien.

- Vi har før set, at der begynder at komme en stigning, når økonomien begynder at gå godt. Så bliver der kørt lidt flere kilometer, og det giver lidt større risiko og lidt flere dræbte, siger han til Ritzau.

Det officielle mål med færre end 120 trafikdræbte årligt i 2020 er "fint", mener Harry Lahrmann.

- Men vi ved jo dybest set ikke, hvad der skal til for at nå det mål, tilføjer han.

- Derfor er det bedre at have nogle delmål, som eksempelvis hvor mange kilometer vi kører under hastighedsgrænsen, og hvor mange procent af cyklisterne, der har cykelhjelm på. Den type mål er bedre, for vi ved, at det virker.

  • Trafikuheld ulykke FREE
    Mange bilister ignorerer fartgrænserne, mens andre sender sms'er eller koncentrer sig om andet end at køre bil, når de sidder bag rattet. Det kan være medvirkende til flere trafikdrab. Foto: Free/Colourbox
Annonce
112

Anklager vil have betjent straffet for udrykning med 200 km/t

112

Tysker på afveje: Cyklede på Farøbroen

Annonce
Annonce
Lolland

Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud

Nykøbing

Ekstatisk formand aflyser ALT: Selv tandlægen må vente

Lolland

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning

Lolland

Lykkelig formand: - Vi er så tæt på at kunne melde udsolgt

Lolland

Overrasket over fremmøde efter stort forarbejde: Kun én mødte op

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet

Nykøbing

Stort rykind: Nu er Nykøbing fyldt med børn

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Vejret

Byger popper op i den sydlige del: Vejrskifte på vej

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Guldborgsund

Indenfor få uger går det i gang: Stort projekt lige i bymidten

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Annonce
Annonce
Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Boksning

18-årige Cecilie overbeviste