Fire mænd er ved Retten i Aarhus tiltalt for bedrageri af særlig grov beskaffenhed.
De anklages for at have taget kontakt til flere end 400 ældre og have franarret ofrene op mod 14,5 millioner kroner.
Antallet af sager om bedrageri over telefonen er stigende. Læs om udviklingen her.
* Svindel over telefonen kaldes også "vishing", som er en sammentrækning af det engelske udtryk voice-phishing. Det kan oversættes med at fiske informationer ved hjælp af stemmen.
* Ofte vil gerningsmanden udgive sig for at være fra politiet eller en bank for at virke mere troværdig.
* Gerningsmanden går typisk efter at narre sit offer til at overføre penge eller udlevere personlige oplysninger, der giver adgang til ofrets netbank.
* Ældre borgere er ofte særligt udsatte for denne type svindel.
* I 2022 blev der svindlet eller forsøgt svindlet for næsten 100 millioner kroner ved bedrageri over telefonen, og antallet af sager er stigende.
* Ofre for kontaktbedrageri mister i gennemsnit for 8300 kroner og i nogle tilfælde flere hundredtusinde kroner.
* Ældre Sagen, Det Kriminalpræventive Råd og Finans Danmark (interesseorganisation for banker, red.) står bag en kampagne, der skal oplyse om risikoen for bedrageri over telefonen.
* Tre gode råd fra kampagnen er:
* Vær på vagt - det er svindel, hvis nogen ringer og beder dig overføre penge. Hverken banker, myndigheder eller andre virksomheder vil ringe til borgere og bede om at få adgang til netbank, om at overføre penge eller om andre personlige oplysninger som for eksempel koder til MitID.
* Smæk røret på - hellere et nej for meget.
* Hvis du er i tvivl, så ring til banken, politiet (på 1-1-4) eller en nærstående.
Kilder: National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK), Det Kriminalpræventive Råd.
/ritzau/