Nettet efterspurgt - blandt andet fordi man som kunde hurtigt kan få overblik over priser og udbud.
Kom på nettet eller tab. Sådan lyder meldingen fra DI Handel til de forretninger inden for detailhandlen, der endnu ikke er på nettet.
For her vil kampen om kunderne i stigende grad flytte hen. Den økonomiske krise forstærker udviklingen, fordi kunderne bliver mere prisbevidste - og nettet er vejen til netop overblik over vareudbud og priser.
Trods en mindre tilbagegang i e-handlen i 3. kvartal er tøjsalget steget på nettet, og det er ifølge branchedirektør Lars William Wesch, DI Handel, et klart tegn på, at nettet er blevet konkurrenceparameter og på sigt et overlevelsesparameter for mange handelsvirksomheder.
- Alt for mange virksomheder inden for detailbranchen tøver med e-salg, og det kan koste konkurrenceevne og dermed kunder, understreger han.
- E-handlen og markedsføring på nettet bliver afgørende, når fremtidens vindere og tabere inden for detailhandlen skal findes. De fysiske forretninger, der ikke lægger en langsigtet e-handelsstrategi, risikerer simpelthen at blive sejlet agterud, lyder meldingen fra Lars William Wesch.
Han hæfter sig ved, at den seneste analyse fra e-handelsfonden viser en stigning i danskernes andel af tøjkøb på nettet. Mens den samlede nethandel i er faldet med 0,8 procent, er tøjsalget steget, så det nu udgør 23 procent mod 17 procent i samme kvartal året før. Og tøj er kun begyndelsen, vurderer han.
- Her er faktisk tale om en markant vækst, hvor varer som computere og IT-udstyr for nogle år tilbage lå i front blandt e-køberne. Det er et signal om, at forbrugerne er blevet langt mere prisbevidste og bruger nettet til at sammenligne produkter og tilbud inden for tøjområdet. De forretninger, der vil forberede sig på fremtiden og på et afdæmpet forbrug i 2009, bør spørge sig selv, hvornår deres varegrupper for alvor lanceres på nettet, mener Lars William Wesch.