Asiatiske markeder bliver stadig vigtigere for danske virksomheder. Eksportvirksomheder og Udenrigsministeriet arbejder tæt sammen for at skabe mere fremgang.
Det er en fordel for danske virksomheder, at der er stor økonomiske vækst i asiatiske lande, eftersom væksten i de lande, som Danmark traditionelt eksporterer til, ikke bliver så stor i de kommende år.
Et tæt samarbejde mellem Udenrigsministeriet, ambassader og danske eksportvirksomheder skal styrke de danske positioner på asiatiske markeder.
- Hvis man går efter høj vækst, må man nødvendigvis se på markeder længere væk. I Asien og Sydamerika og nye vækstlande. Meget tyder på, at væksten vil være høj i de lande, og hvis man kommer ind på markedet nu som de første, er mulighederne store, siger udenrigsminister Lene Espersen (K)
Udtalelsen er en optakt til en konference, Global Networking, onsdag i Udenrigsministeriet København mellem repræsentanter for 300 danske virksomheder, ambassadører og Udenrigsministeriet.
Hensigten med konferencen er blandt andet, hvordan danske virksomheder kan klare sig i konkurrencen på de nye markeder og diskutere, hvilke markeder der er af størst interesse for danske firmaer.
/ritzau/