Annonce
Erhverv

Booking.com skylder millioner til kunder - Horesta truer med sagsanlæg

Brancheorganisationen Horesta har givet Booking.com to dage til at betale milliongæld til kunder.

Stribevis af danske hoteller og overnatningssteder har de seneste måneder berettet om manglende betaling fra bookingplatformen Booking.com.

Nu træder brancheorganisationen Horesta til og truer med sagsanlæg mod platformen for at få udbetalt milliongæld.

Det skriver Turistmonitor.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dansk Erhverv har modtaget henvendelser fra knap 200 overnatningssteder om manglende betaling fra platformen.

Booking.com skylder store summer til overnatningsstederne, som varierer mellem 15.000 kroner og 350.000 kroner - typisk omkring 100.000 kroner, lyder det fra organisationen til Ritzau.

Til DR har platformen skrevet i en kommentar, at de manglende betalinger skyldes uventede tekniske problemer.

Horesta har ifølge monitormediet givet Booking.com to dage til at afregne udeståendet. Hvis ikke vil brancheorganisationen forbeholde sig ret til at tage retlige skridt mod platformen.

Ekstra Bladet

- Det er også klart, at hvis det ikke er muligt at få en konstruktiv dialog, så kan vi blive nødt til at tage retlige skridt for at få inddraget de udestående penge, siger direktør i Horesta Pia Voss til Turistmonitor.

- Når man er en stor spiller på et marked, har man en ekstra forpligtelse til at overholde aftaler. Og det gør de ikke her.

Flere medier har den seneste tid berettet om overnatningssteder, der ikke har fået deres penge fra Booking.com.

I august skrev Ekstra Bladet blandt andet om Flemming Lind, der manglede 30.000 kroner.

DR skriver onsdag om Helle Kramer, der mangler 196.000 kroner fra portalen.

Erhvervsminister Morten Bødskov (S) siger til Ritzau, at han bakker op om Horestas udmelding om muligt sagsanlæg.

- Det er det helt rigtige at gøre. Der er ingen tvivl om, at den opførsel, som Booking.com har her, er totalt uacceptabel.

DR

- De er en meget stor spiller på markedet. Med deres position følger et særligt ansvar. De skylder de små erhvervsdrivende svar, siger han.

Branchedirektør i Dansk Erhverv Lars Ramme Nielsen siger til Ritzau, at han har direkte kontakt til Booking.com, hvor der er etableret en aftale, om at når han sender id-nummeret på de overnatningssteder, der kontakter ham, sender han det videre til portalen.

- Så laver de en manuel udbetaling. Det er lykkedes med nogle.

Ritzau forsøger at få en kommentar fra Booking.com.

/ritzau/

Turistmonitor
Annonce
Erhverv

Virksomhed på vej til Nakskov: Forventer at ansætte 80-90 medarbejdere

Falster

Vild hæder: Lokal restauratør får Michelin-stjerne

Annonce
Annonce
Sport

Mark O. Madsen scorer bestyrelsespost i lokal fodboldklub

Nykøbing

Nedlægger hendes stilling: Bente fyret efter 17 år

Erhverv

Virksomhed på vej til Nakskov: Forventer at ansætte 80-90 medarbejdere

Udland

Trump-advokat: Se bort fra slibrige detaljer

Lolland

Efter hvidvask-afsløring: TSØ-formand går af

Guldborgsund

Falstring nomineret til nordisk musikpris

Lolland

Dokumentar afslører: TSØ-formand i hvidvask for millioner

Lolland

Kommune: Fejl på udsendte ejendoms-skattebilletter

Samfund

Fængsel på jagt efter særlige bøger

112

22-årig sigtet for drabsforsøg efter knivstikkeri

Indland

Datatilsynet med alvorlig kritik i sag om nedbrud af NemID

Lolland

Slukkede brand i nat: Borger var vaks med haveslangen

112

Gemte narko mellem løgene: Nu er han dømt

Guldborgsund

Rockerhistorie på Falster: Da rygmærkerne indtog den lille landsby

Guldborgsund

Danmarks bedste findes på Falster: - Det betyder ufatteligt meget

Annonce
Annonce
112

135 taget i fartkontroller

Sport

Storklub kommer til Maribo - TSØ fik svær pokallodtrækning

Indland

Banker finder fejl i 20.000 gældssager

Sport

NFH-spiller gravid

Guldborgsund

Jubler over Michelin-stjerne: Håber på flere studerende

112

Varebil og lastbil i sammenstød

Politik

Venstre-formand regner med tilbagegang