Høje råvarepriser og en skuffende sæson sidste sommer kaster den danske isbranche ud i intensiv konkurrence.
Tårnhøje råvarepriser og en skuffende is-sæson sidste sommer kaster den danske isbranche ud i en intensiv konkurrence i år, hvor det i dén grad gælder om at vise resultater på bundlinjen, skriver dagbladet Børsen onsdag.
Sidste års regnfulde sommer gjorde ifølge sekretariatsleder i Dansk Isindustri, Jørgen Maltha Rasmussen, særligt indhug på salget af de såkaldte »impuls-is«, der sælges i kiosker, tankstationer og i landets havne.
Selvom størstedelen af danskerne køber deres is i landets supermarkeder, som er mindre følsomme over for det vakkelvorne sommervejr, var 2007 et kedeligt år for isbranchen med et brat fald i et ellers konstant stigende ismarked.
Landets isleverandører skal nu forsøge at indhente det tabte, men de høje råvarepriser på mælk, fløde og glukosesirup presser branchen yderligere.
Hos Frisko Is, som er en af markedets dominerende spillere, bekræfter salgsdirektør, Rasmus Poulsen, at der er ekstra pres på resultatkravene i år.
- »Vi havde en dårlig sæson sidste år, så nu skal vi sørge for at få endnu mere i kassen i år. Men alle kæmper endnu hårdere i år for at kompensere for sidste års vigende salg, og det skærper konkurrencesituationen, siger Rasmus Poulsen til Børsen.
Ifølge salgsdirektøren er der dog ikke mange knapper, man kan skrue på for at forbedre resultaterne på bundlinjen, skriver Børsen.
/ritzau/