Annonce
Erhverv

Dannebrog blafrer oftere på bølgen blå

Der er stadig flere handelsskibe, der er registreret i Danmark. Det fører ifølge Danske Rederier til arbejdspladser og indflydelse på, hvordan skibsfarten kan blive mere klimavenlig. Foto: Keld Navntoft/arkiv/Ritzau Scanpix

Flere handelsskibe flager med dansk flag, når de bevæger sig over verdenshavene.

Stadig flere steder på verdenshavnene flager handelsskibe med Dannebrog. Ikke siden 1990'erne har tilgangen af skibe til den danske handelsflåde været større.

Det viser tal fra Danske Rederier, der forklarer, at det særligt skyldes, at rederier skifter andre flag ud med det danske.

- De omregistrerer i høj grad skibe fra andre flag til dansk flag. Det skyldes den politik, danske politikere har lagt for dagen: Afskaffelsen af registreringsafgiften, siger direktør i Danske Rederier Anne H. Steffensen.

- Det er også fordi, at det danske flag på mange måder er konkurrencedygtig med de flag, vi konkurrerer med. Det er flag som Singapore, Cypern og Malta.

Når skibe er registrerede under dansk flag, følger der også goder med på land, forklarer Anne H. Steffensen.

- Der er mindst to ting, som er rigtig godt for værdiskabelsen i Danmark. Når man har dansk flag på sit skib, er der et tilknytningskrav. Det betyder, at der også skal være aktivitet i Danmark. Man skal styre og operere de her skibe fra Danmark. Det skaber arbejdspladser på land.

Derudover betyder en voksende dansk handelsflåde, at Danmark har mere vægt bag sine ord, når den globale regulering skal aftales.

Den nuværende udvikling har gjort Danmark til den 12. største flagstat.

- Den indflydelse kan vi bruge til at sikre, at vi har en stærkere stemme i den internationale maritime organisation, som fastsætter regler på sikkerhed og klima, så vi bliver mere miljørigtige i den måde, vi driver vores skibe på, og at vi bliver bedre til at påvirke, at skibsfarten udleder mindre CO2.

Selv om regelændringer får æren for en del af udviklingen, tror Anne H. Steffensen, at stadig flere skibe vil hejse Dannebrog. I en rundspørge siger 18 ud af 25 topchefer i de danske rederier, at de forventer at sætte flere danske skibe på dansk flag de næste tre år.

I alt er 20 millioner bruttoton fordelt på 700 skibe under dansk flag for første gang nogensinde.

  • PLUS Den danske skibsflåde har vokseværk
    Der er stadig flere handelsskibe, der er registreret i Danmark. Det fører ifølge Danske Rederier til arbejdspladser og indflydelse på, hvordan skibsfarten kan blive mere klimavenlig. Foto: Keld Navntoft/arkiv/Ritzau Scanpix
Annonce
Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder

Annonce
Annonce
Lolland

Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud

Nykøbing

Ekstatisk formand aflyser ALT: Selv tandlægen må vente

Lolland

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning

Lolland

Lykkelig formand: - Vi er så tæt på at kunne melde udsolgt

Lolland

Overrasket over fremmøde efter stort forarbejde: Kun én mødte op

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet

Nykøbing

Stort rykind: Nu er Nykøbing fyldt med børn

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Vejret

Byger popper op i den sydlige del: Vejrskifte på vej

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Guldborgsund

Indenfor få uger går det i gang: Stort projekt lige i bymidten

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Annonce
Annonce
Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik