Møbelproducenten Softline A/S i Maribo komner hverken siddende eller sovende til succes.
Stabil udvikling. Solide økonomiske resultater.
Møbelproducenten Softline A/S, med adresse på Kidnakken i Maribo, holder fast ved sine opskrifter - uden at man dermed læner sig tilbage og kommer siddende eller sovende til succes.
Design, funktionalitet og kvalitet. Men vel at mærke til en overkommelig pris. Det er hovedingredienserne i den møbelvirksomhed, der helt tilbage i 1979 blev etableret som en del af virksomheden K. Balling-Engelsen A/S. Men Softline A/S, med Finn H. Sørensen som direktør og medejer, har nu i en årrække stået helt på egne ben. Uden vaklen undervejs.
I øjeblikket får man også testet principperne "design, funktionalitet, kvalitet" i en tid, der både nationalt og internationalt - det sidste væsentligst for den eksportrettede virksomhed - er præget af en vis tilbageholdenhed hos forbrugerne - både privat og i større indretningsprojekter.
Men opskriften ser ud til at være gangbar. Også i modvind.
- Det vil nok være for meget at påstå, at vores koncept er bedst i modgangstider. Men i hvert fald har vi nogle fordele.
- Softline-produkterne er en god løsning for mange, der gerne vil have noget, der udstråler design og personlighed - uden nødvendigvis at skulle koste 50.000 kroner for en sofa. Vi kommer ind på en "øvre del af mellemklassen", hvor vi kan se, at kunderne virkelig føler, at de får noget for pengene med Softline-møblerne, forklarer Finn H. Sørensen.
Økonomisk var 2007 - det seneste afsluttede regnskab - endnu et godt år for firmaet, som havde et plus før skat på godt tre millioner kroner. I år når man næppe samme højder.
- Det går fornuftigt også i år. Men vi er vel alle ramt af en vis konjunktur-afmatning, fastslår Finn H. Sørensen.
Men nogen ændring i principperne for virksomheden er der bestemt ikke lagt op til:
- Vi skal under ingen omstændigheder ud at konkurrere på et lavprismarked. Tværtimod skal vi fortsat arbejde på at styrke vores "brand" yderligere, tilføjer han.