Annonce
Erhverv

Elon Musk melder om drastisk fald i annoncesalget på Twitter

Elon Musk var inden sit opkøb af Twitter bedst kendt for at have grundlagt elbilproducenten Tesla. (Arkivfoto). Foto: Dado Ruvic/Reuters
Siden Elon Musk overtog Twitter i oktober 2022 er annonceomsætningen på det sociale medie halveret.

Det gik ikke ubemærket hen, da rigmanden og Tesla-grundlæggeren Elon Musk i oktober sidste år blev ejer af det sociale medie Twitter.

Siden overtagelsen, som medførte en række ændringer for brugerne, er omsætningen fra annoncesalget på Twitter faldet markant, fortæller Musk i et opslag på selvsamme sociale medie.

Der er tale om et fald på cirka 50 procent.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har stadig en negativ pengestrøm på grund af et fald på cirka 50 procent i annonceomsætningen plus en stor gæld, skriver Musk som svar til et opslag fra en Twitter-bruger om finansieringen af platformen.

Ifølge analysevirksomheden Insider Intelligence forventes selskabet bag Twitter i 2023 at tjene mindre end tre milliarder dollar - eller knap 20 milliarder kroner. Det er en tredjedel mindre end i 2022.

Efter at have overtaget Twitter, har Elon Musk indført forskellige ændringer.

Blandt andet har han genlanceret verifikationsmærket "Twitter Blue", som indikerer, at en brugers identitet er verificeret, som en abonnementsordning med en månedlig pris. Det var tidligere gratis.

Derudover indførte han nye funktioner på selve mediet.

Inden for den seneste tid har han indført begrænsninger på, hvor mange tweets - altså opslag - brugerne kan læse dagligt. Hvis man er verificeret bruger kan man se ti gange så mange tweets hver dag som dem, der ikke har et lille blåt verifikationsmærke på deres profil.

På den organisatoriske side har Elon Musk fyret en stor del af Twitters medarbejderstab.

I takt med, at ændringerne er indført, har Twitter både registreret et fald i antallet af brugere og i indtægterne fra reklamesalg.

I begyndelsen af juli lancerede selskabet Meta, der ejer Facebook og Instagram, det sociale medie Threads, som er en pendant til Twitter.

Inden for de første fem dage efter lanceringen fik Threads mere end 100 millioner brugere.

Twitter menes at have omkring 200 millioner brugere.

/ritzau/AFP

  • FILE PHOTO: Illustration shows Elon Musk photo and Twitter logo
    Elon Musk var inden sit opkøb af Twitter bedst kendt for at have grundlagt elbilproducenten Tesla. (Arkivfoto). Foto: Dado Ruvic/Reuters
Annonce
Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder

Annonce
Annonce
Lolland

Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud

Nykøbing

Ekstatisk formand aflyser ALT: Selv tandlægen må vente

Lolland

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning

Lolland

Lykkelig formand: - Vi er så tæt på at kunne melde udsolgt

Lolland

Overrasket over fremmøde efter stort forarbejde: Kun én mødte op

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet

Nykøbing

Stort rykind: Nu er Nykøbing fyldt med børn

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Vejret

Byger popper op i den sydlige del: Vejrskifte på vej

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Guldborgsund

Indenfor få uger går det i gang: Stort projekt lige i bymidten

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Annonce
Annonce
Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Boksning

18-årige Cecilie overbeviste

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde