Erhvervslivet er ramt af nærmest ubegrænset optimisme med hensyn til fremgang på det kinesiske marked, og opjusterer forventningerne til salget i Kina kraftigt.
Al pessimisme om, hvorvidt danske virksomheder evner at stige på det kinesiske vækstlokomotiv, er nu afløst af en nærmest ubegrænset optimisme fra erhvervslivets side.
Det viser en rundringning til otte af de største danske virksomheder med aktiviteter i Kina, skriver Berlingske Tidende.
Selskaberne opjusterer forventningerne til årets salg i Kina på mellem 10 og 40 procent.
Industrigiganter som Danfoss og Grundfos kalder nu Kina for deres andet hjemmemarked og nærmer sig samlet 5000 ansatte i landet. Ecco, der har 500 butikker i Kina, forventer at vokse 25 procent i år. Og medicinalselskabet Novo Nordisk forudser en massiv omfordeling i markedsandele:
- Vi forventer, at Kina inden for fem år vil rykke op og overtage Japans plads som vores andet største marked, siger Kåre Schultz, koncerndirektør med ansvar for salg og produktion hos Novo Nordisk, til Berlingske Tidende.
/ritzau/