Københavns Lufthavne kom ud af første halvdel af året med et overskud på 108 millioner kroner før skat.
I samme periode i 2022 tabte selskabet 12 millioner kroner.
Det viser selskabets halvårsregnskab, som er blevet offentliggjort tirsdag.
Topchefen i Københavns Lufthavne, Thomas Woldbye, er godt tilfreds med resultatet efter omstændighederne.
- Det er lykkedes os at drive lufthavnen lidt mere effektivt, end vi egentlig havde regnet med. Dermed er vi kommet ud med et bedre resultat, end vi troede til at begynde med, siger han.
Det nuværende indtjeningsniveau er dog ikke højt nok, understreger Thomas Woldbye.
Det skyldes blandt andet stigende omkostninger til løn og renter.
Derfor bliver det ifølge Thomas Woldbye afgørende, at driften fremover bliver mere effektiv, uden at det går ud over passagerernes tilfredshed.
Selskabet Københavns Lufthavne ejer både lufthavnen i Kastrup og en mindre lufthavn i Roskilde.
I årets første seks måneder rejste sammenlagt 12,4 millioner passagerer gennem de to lufthavne. Det er 31 procent flere end i første halvdel af 2022.
Det er især passagerer, der rejser til europæiske lande, der har bidraget til stigningen.
Dog er der stadig et stykke op til passagerniveauet fra før corona. I 2019 fløj knap 30,3 millioner passagerer til eller fra Københavns Lufthavn.
Tidligere på sommeren hævede Københavns Lufthavne sine forventninger til resten af året.
Nu forventer selskabet, at resultatet før skat ender et sted mellem 300 og 350 millioner kroner. Det er under forudsætning af, at passagertallet når 26 millioner i løbet af året.
Tidligere lå forventningerne på et resultat mellem 150 og 200 millioner kroner før skat.
Årsagen til de hævede forventninger var blandt andet en aftale mellem flyvelederne og det statsejede selskab Naviair, som faldt på plads i juni.
Forud for aftalen skabte en konflikt mellem parterne forsinkelser og aflysninger i Københavns Lufthavn. Det skyldtes mangel på flyveledere i Naviair, som har ansvaret for trafikken i det danske luftrum.
I 2019 fik Københavns Lufthavne et overskud på 1,3 milliarder kroner før skat.
Thomas Woldbye tror på, at indtjeningsniveauet igen kan nå det niveau.
Men det kræver både, at passagerniveauet vender tilbage, og at de takster, som flyselskaber betaler til lufthavnen, bliver reguleret for inflation, mener han.
I løbet af efteråret skal der forhandles nye takster på plads. Tidligere har Thomas Woldbye sagt, at der er behov for en "betydelig stigning".
Det er Ryanairs topchef, Eddie Wilson, ikke enig i. Han mener derimod, at lufthavnen bør sætte sine takster ned, for at genoprette trafikken efter corona.
Det skrev mediet Check-In i juni.
Thomas Woldbye fastholder dog troen på, at taksterne vil lande på et niveau, hvor Københavns Lufthavn fastholder sin konkurrenceevne.
- Alle vil selvfølgelig gerne have det billigere. Men vi skal udvikle de takster, som Danmark har brug for, og ikke som enkelte selskaber har brug for, siger han.
Thomas Woldbye stopper som administrerende direktør i Københavns Lufthavne 30. september. I stedet skal han være topchef i den britiske lufthavn Heathrow, der ligger i London.
/ritzau/