En forestående lavkonjunktur er langt fra ensbetydende med, at det er de billige varer, der vinder frem på bekostning af de dyre.
En forestående lavkonjunktur er langt fra ensbetydende med, at det er de billige varer, der vinder frem på bekostning af de dyre, skriver dagbladet Børsen tirsdag.
En ny undersøgelse fra revisons- og konsulentfirmaet PricewaterhouseCoopers viser nemlig, at forbrugerne i højere grad vil vælge at udskyde købet af eksempelvis en ny jakke til senere end at købe en billigere en af slagsen i en billigere butik.
Dermed vil krisen komme til at ramme detailhandlen hårdt, idet forbrugerne i stedet for at bruge lidt færre penge på billigere varer i stedet er tilbøjelige til slet ikke at købe eller købe mindre end tidligere. Det bedste billede på denne tendens er i restaurationsbranchen.
Ifølge undersøgelsen vil forbrugerne for 46 pct.s vedkommende spise ude mindre, hvis de var tvunget til at spare. 20 pct. vil helt holde op med at spise på restaurant. Kun 11 pct. vil i stedet vælge en billigere restaurant.
Dagligvarebranchen er dog en af de få brancher, hvor forbrugerne i krisetider også vil se sig om efter en billigere butik. Undersøgelsen er baseret på data fra de største markeder i EU, men ifølge industrileder for detailhandlen i Danmark Henrik Trangeled Kristensen fra PricewaterhouseCoopers passer undersøgelsens resultater også på det danske marked.
Tendenserne er helt de samme i Danmark - det fik Henrik Trangeled Kristensen bekræftet på en konference for detailhandlen i Danmark i starten af oktober.
- Vi ser klart, at der er nogle ting, som folk vælger at udskyde helt til senere. Det er inden for området »big spending« så som rejser, biler og bolighandler osv. Og det vil blive ramt hårdest i en nedtur. Så er der den anden del, som hellere vil købe noget billigere eller færre ting. Det gælder eksempelvis i dagligvarehandlen, siger Henrik Trangeled Kristensen til Børsen.
/ritzau/