Annonce
Erhverv

Forsøg med direkte luksusbusser til København

Movia er parat til pilotprojekt med hurtigbusruter fra Fredensborg-Humlebæk og Sydsjælland mod København.

Luksusbusser med komfortable sæder, trådløst internet og plads til en bærbar computer, hvor pendlere kan sidde og arbejde, mens de uhindret i nødsporet passerer bilkøerne på vej ind mod byen.

Sådan lyder trafikselskabet Movias løsning på hovedstadens trængselsproblemer på indfaldsvejene. Det kræver, at busserne kan få lov at køre i motorvejenes nødspor. Men allerede nu bør man indhente erfaringer med nye direkte buslinjer, mener Movia, der forsøger at få politisk opbakning til et pilotforsøg.

Movia kan i løbet af 16 måneder etablere nye busruter fra Fredensborg-Humlebæk over Lyngby til København og fra Stege, og Nykøbing Falster til Ølby Station ved Køge og videre mod Ballerup.
- Med pilotprojektet kan vi relativt hurtigt komme i gang og drage de første erfaringer med direkte busser. Det er ikke den optimale løsning, fordi busserne ikke kommer til at køre i nødsporene. Men vi står i en situation, hvor der både på Helsingør-motorvejen og Sydmotorvejen er planlagte langvarige vejarbejder. Og skal vi vente på, at det bliver færdigt, vil der gå for lang tid, siger adm. direktør i Movia Johannes Sloth.
Pia Olsen Dyhr, der sidder i Trafikudvalget for SF, mener, at hurtigbus-pilotprojektet er en god måde at høste erfaringer, og at Movias plan om i alt 12 direkte buslinjer mellem sjællandske byer og hovedstaden kan være med til at vende udviklingen med faldende passagertal for busserne.
- Vi så gerne, at man satte en pulje af på 250 millioner kroner, som trafikselskaberne kan søge til trafikforsøg. Trafikselskaberne har en trængt økonomi og kan ikke af driften finansiere for eksempel busbaner. Og de to pilotprojekter er noget, vi kan vælge at sætte i gang uden at vente på efterårets forhandlinger om trafikinvesteringer, mener hun.

Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen mener, at pilotprojektet skal tages med, når Folketingets partier til efteråret tager hul på diskussionen om en langsigtet investeringsplan for trafikken.
- Kan vi overvinde de færdselspolitiske hindringer ved busser i nødsporet, så bør vi da gå i gang, hvis gevinsten står i rimeligt forhold til investeringerne, siger han.




Annonce
Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder

Annonce
Annonce
Lolland

Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud

Nykøbing

Ekstatisk formand aflyser ALT: Selv tandlægen må vente

Lolland

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning

Lolland

Lykkelig formand: - Vi er så tæt på at kunne melde udsolgt

Lolland

Overrasket over fremmøde efter stort forarbejde: Kun én mødte op

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet

Nykøbing

Stort rykind: Nu er Nykøbing fyldt med børn

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Vejret

Byger popper op i den sydlige del: Vejrskifte på vej

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Guldborgsund

Indenfor få uger går det i gang: Stort projekt lige i bymidten

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Annonce
Annonce
Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik