Butikskæder uddeler gode råd om elektronik, efter at Forbrugerstyrelsen og Dansk Erhverv er gået sammen om at forbedre kundernes forhold til køb af elektronik.
Hvor kan man få sin iPod erstattet, når den ikke længere spiller, som den skal? Det og lignende spørgsmål kan danskerne nu få besvaret i en folder, når de køber computere og andet elektronisk udstyr. Det er de mange klager over netop denne varegruppe, der har fået Forbrugerstyrelsen og Dansk Erhverv til at udarbejde folderen "Gode råd hvis uheldet skulle være ude".
- Vores undersøgelser viser år efter år, at forbrugernes tillid til markedet godt kunne være bedre. Vi håber, at både køber og sælger med disse råd kan få større klarhed over rettigheder og pligter i forbindelse med købet og brugen af elektroniske produkter, siger Louise Holck, direktør i Forbrugerstyrelsen.
En række af landets største butikskæder er allerede begyndt at smide folderen i kundernes pose, når de sælger elektronisk udstyr.
/ritzau/