Det er stort set kun til pynt og reklame, når hotellerne under klimatopmødet bryster sig med deres miljøprofil. Horesta erkender problem med højt energiforbrug.
Da klimatopmødet kom til landet, skaffede et væld af danske hoteller et kendt miljømærke, som de kunne bruge til at tiltrække masser af klimagæster og tjene gode penge.
Men miljømærkerne er stort set kun til pynt og reklame, skriver Politiken.
En undersøgelse fra Det Økologiske Råd afslører, at de såkaldt grønne hotellers energiforbrug er så stort, at de kun opnår den næstdårligste miljøstandard - energiklasse F. Kun få hotelbygninger har et energiforbrug, så de kan leve op til energiklasse A.
Energimedarbejder i Det Økologiske Råd Jeppe Juul mener, at problemet er, at miljømærkerne har for meget fokus på de nemme ting som at skifte elpæren og køleskabet ud.
- Kravene er så nemme at opfylde, at mange hoteller opfyldte dem, inden de fik et miljømærke. Når man i år 2009 dropper det vigtigste parameter - en klar grænse for energiforbrug - er det simpelthen ikke godt nok. Kunderne kan meget nemt opfatte det her som greenwashing, siger Jeppe Juul til Politiken.
Greenwash er et begreb, der dækker over alle de virksomheder, som kalder sig miljøvenlige, men som reelt ikke lever op til deres grønne løfter og reklamer.
Hotelbranchens interesseorganisation Horesta, der står bag den mest populære ordning - Den Grønne Nøgle -, har sammen med en styregruppe selv udformet de kriterier, hotellerne skal opfylde for at få miljømærket.
Horesta afviser, at Den Grønne Nøgle er hotellernes skalkeskjul for at tjene nemme penge og få en grøn profil.
Direktør Lone Njor Hulth erkender dog, at det langtfra er godt nok, når de fleste hotellers voldsomme energiforbrug placerer dem i den næstdårligste energiklasse F.
- Vi kræver ikke, at hotellerne lever op til en bestemt energiklasse, men det kunne vi sagtens overveje at gøre. Jeg lover, at vi nu tager det op i styregruppen, som fastsætter kriterierne, siger Lone Njor Hulth til Politiken.
/ritzau/