Jyske Banks juridiske direktør er fåmælt efter møde hos forbrugerombudsmanden, hvor der blev drøftet mulighed for forlig i sag om investoreres milliontab.
Jyske Bank er fåmælt efter et møde hos forbrugerombudsmand Henrik Øe. Parterne enedes om at at undersøge mulighederne for egentlige forligsforhandlinger mellem banken og de mange investorer, der har tabt flere hundrede millioner kroner på investeringer i en hedgeforening med obligationer i Jyske Invest.
Jyske Bank har hidtil kørt en hård linje og sagt, at den venter på en retssag. Men juridsk direktør i Jyske Bank Peter Stig Hansen vil ikke forklare, hvorfor banken er gået med til et se på mulighederne for forligsforhandlinger.
- Vi er enige om, at forbrugerombudsmanden skal udtale sig gennem en pressemeddelelse, og det er det. Aftalen er, at hverken vi eller andre parter kommenterer mødet. Længere er den ikke, lyder det kortfattet fra Peter Stig Hansen.
Jyske Bank blev i juli kristiseret af Finanstilsynet for at have overtrådt god praksis i markedsføringen af foreningen Jysk Invest Hedge Markedsneutral - obligationer. Jyske Bank fik en påtale.
Siden har flere investorer vundet sager i et enstemmigt Pengeinstitutankenævn, men disse afgørelse har Jyske Bank erklæret sig uenig i. Det var bl.a. det, der fik forbrugerombudsmand Henrik Øe til at gå ind i sagen.
10.000 kunder har investeret en milliard kroner og tabt 800 millioner kroner i hedgeforeningen. Foreløbig har 725 investorer med et samlet tab på 325 millioner kroner meldt sig til gruppesøgmål, og flere nye investorere med tab melder sig dagligt til den forening, der har taget initiativ til gruppesøgsmålet.
/ritzau/