Annonce
Erhverv

Kims nægter at stoppe salg af chips trods kritik af reklamer

Kims har fået kritik for at bruge influencerne Morten Münster og Jas og Mika i deres chipskampagne, fordi de har et stort publikum under 13 år. (Arkiv). Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix
Kims-kampagnen "Kims Chips Battle" har mødt kritik for at bruge influencere med målgrupper under 13 år.

Kims kommer ikke til at stoppe salget af chips, der indgår i kampagnen "Kims Chips Battle", selv om den har fået kritik for at bruge influencere med målgrupper under 13 år i reklamer for Kims-chips.

Det skriver DR.

Ifølge Kim Ege Møller, der er kommunikationschef i Orkla, der ejer Kims, giver det ikke mening at stoppe salget, inden kampagnen slutter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Kampagnen stopper af sig selv lige om lidt, og derfor giver det ikke rigtig nogen mening, at vi går ud og hiver alle chipsene ned af hylderne. Det ville være en overreaktion, siger han til Ritzau.

Samtidig påpeger han, at der normalt skal være noget galt med selve produktet, hvis man beslutter at fjerne det fra butikshylderne.

Kampagnen slutter i uge 18.

Kims-kampagnen har mødt kritik fra Forbrugerrådet Tænk, og onsdag vurderede Forum for Fødevarereklamer, der er et frivilligt samarbejde mellem aktører i fødevare- og mediebranchen, at kampagnen var imod branchens eget kodeks.

Læs artiklen fra DR her:

I kodekset lyder det, at der ikke må markedsføres fødevarer med højt indhold af sukker, fedt eller salt i medier, hvor målgruppen er børn.

- Jeg er ikke nødvendigvis enig i afgørelsen, men vi respekterer den, og vi retter ind efter den, siger Kim Ege Møller.

Chips-reklamerne har brugt influencerne Morten Münster og Jas og Mika.

Brancheforummet har vurderet, at netop de influencere appellerer til børn, da de har et stort publikum, der er under 13 år.

Da Kims i sin tid skulle udvælge influencere til kampagnen, var man ikke klar over, at Morten Münster og Jas og Mika også havde et ungt publikum.

- Da vi udvalgte influencerne dengang, så kiggede vi på, hvem der var størst i målgruppen 15 til 25 år, for det er dem, vi gerne ville i kontakt med, siger Kim Ege Møller.

Derfor vil Kims fremover se på, hvad influencerne tidligere har lavet, og hvem deres øvrige følgere er, næste gang de laver en kampagne.

Kims har ligeledes aftalt at mødes med Forbrugerrådet Tænk for at udveksle synspunkter i forhold til brugen af sociale medier i denne type af kampagner.

/ritzau/

  • Orkla Confectionery
    Kims har fået kritik for at bruge influencerne Morten Münster og Jas og Mika i deres chipskampagne, fordi de har et stort publikum under 13 år. (Arkiv). Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix
Annonce
Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder

Annonce
Annonce
Lolland

Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud

Nykøbing

Ekstatisk formand aflyser ALT: Selv tandlægen må vente

Lolland

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning

Lolland

Lykkelig formand: - Vi er så tæt på at kunne melde udsolgt

Lolland

Overrasket over fremmøde efter stort forarbejde: Kun én mødte op

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet

Nykøbing

Stort rykind: Nu er Nykøbing fyldt med børn

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Vejret

Byger popper op i den sydlige del: Vejrskifte på vej

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Guldborgsund

Indenfor få uger går det i gang: Stort projekt lige i bymidten

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Annonce
Annonce
Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik