Blækket er næppe tørt på konkursbegæringen fra Sterling, før konkurrenterne kaster sig over de ruter, som de selv mener er profitable.
Blækket er næppe tørt på konkursbegæringen fra Sterling, før konkurrenterne kaster sig over de ruter, som de selv mener er profitable, skriver dagbladet Børsen torsdag.
Alle står klar til at tage en bid af kagen, og forrest står Sterlings tidligere samarbejdspartner Norwegian. Det norske lavprisselskab fortalte i går aftes, at det har tænkt sig at etablere en base i København, og selskabet prøver ad denne vej at samle stumperne op efter Sterling.
- Vi vil oprette nye ruter, der hvor Sterling tidligere har fløjet. Vi har et håb om at kunne opretholde rutenettet i fremtiden. Vi mener, at konkurrencen skal opretholdes, og vi vil undgå at priserne stiger, sagde adm. direktør og grundlægger af Norwegian Bjørn Kjos i går på et pressemøde i Københavns Lufthavn i Kastrup.
Norwegian åbner med meget kort varsel ruter fra København til Stockholm og Aalborg som de første og vigtigste. Code-share aftalen mellem Sterling og Norwegian, der opdelte en stor del af det skandinaviske marked mellem selskaberne, er ophørt øjeblikkeligt efter Sterlings konkurs.
- Vi kommer til at oprette en base i København, men vi har indtil videre ingen aftaler om at overtage konkursboet efter Sterling, fortsatte han.
Også SAS er på banen, og vil være interesseret i at profitere på Sterlings tab.
- Krakket i Sterling går ikke ubemærket hen. Nye konkurrenter vil vurdere, om de skal gå ind på markedet. Jeg tror, at der kommer andre konkurrenter ind, siger adm. direktør i SAS Danmark, Susanne Larsen, til Børsen.
Hun forklarer, at SAS i den kommende tid vil følge markedet tæt.
- Vi kommer til at sætte større fly ind på områder, hvor der mangler kapacitet, forklarer Susanne Larsen om situationen i Danmark, skriver Børsen.
/ritzau/