Kvinderne skifter butikkernes prøverum ud med shopping foran skærmen.
Der handles på livet løs foran computerskærmene i de danske hjem. Kvinderne er de flittigste e-shoppere, og de køber helst tøj, viser den nyeste opgørelse fra Dansk e-handelsanalyse.
- Vi kan se, at danskerne generelt handlere oftere og oftere på nettet. Kvinder ser ud til at erobre e-handlen - de seneste tre kvartaler i træk har der været flest kvinder, der handlede på nettet, siger Lars Schmidt Larsen, direktør for e-handelsfonden.
Over halvdelen af alle danskere har prøvet det - og de fleste mere end en gang.
57 procent af de handlende på nettet var kvinder. Tidligere har mændene handlet flittigst på nettet, men kvinderne har i høj grad fået øjnene op for shopping hjemme fra sofaen. Oftest er det tøj og sko, der frister - beklædning er topscorer med 21 procent af købene. Tøjsalget stiger for sjette kvartal i træk og er den mest købte genstand på nettet. Herefter kommer elektronik med 14 procent.
Trods lav dollarkurs og stort udvalg af udenlandske netbutikker, så holder danskerne i store træk e-handlen inden for landets grænser. 74 procent af de danske e-handlende foretrak danske netbutikker.
/ritzau/