Annonce
Erhverv

Lego holder stand i udfordret legetøjsmarked

Lego har kunnet mærke, at der er kommet flere kunder i butikkerne. Butikssalget udgør nu en større del af det samlede salg end de senere år. (Arkivfoto). Foto: Jonathan Nackstrand/Ritzau Scanpix
Efter flere år med tocifrede vækstrater viser Legos regnskab for første halvår en fremgang på bare én procent.

Når man har været forvænt med tocifrede vækstrater i en årrække, syner en omsætningsfremgang på én procent ikke umiddelbart af meget.

Alligevel er Legos adm. direktør, Niels B. Christiansen tilfreds med, at han onsdag kan fremlægge et regnskab for første halvår, der viser en omsætning på 27,4 milliarder kroner.

- Det er sket på ryggen af en enorm vækst de senere år. I første kvartal havde vi en omsætning, der var 89 procent højere end for fem år siden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Og så skal regnskabstal jo ses i sammenhæng med den branche og de konjunkturer, man befinder sig i, og vi fortsætter med at outperforme markedet med 10 procent, siger Niels B. Christiansen.

Han ser i øjeblikket et faldende legetøjsmarked, hvor forbrugerne er presset økonomisk af inflation og højere renter.

Det ser dog ud til at prelle lidt mere af på Lego end nogle af andre producenter.

- Det er vores erfaring, at når det gælder fødselsdage og julegaver, så vælger man ikke legetøjet fra.

- Og så er det i virkeligheden også meget op til os at drive markedet og komme med nyt, spændende legetøj.

- Vi har heldigvis mange folk tilbage i butikkerne, og butikssalget fylder derfor også mere i omsætningen. Det er godt, for så mærker folk produkterne, siger direktøren.

Han leverer et resultat efter skat på 5,1 milliarder kroner, hvilket er noget lavere end de 6,2 millioner for samme periode sidste år.

Det skyldes hovedsageligt højere omkostninger. Både i form af dyrere råvarer og energi, men også i form af investeringer.

- Vi bygger to nye fabrikker til en milliard dollar hver, og vi udvider på fire af vores fem andre fabrikker.

- Samtidig investerer vi en masse i bæredygtighed, og så har vi nu 1800 ansatte, der arbejder med digitale projekter, siger direktøren.

Blandt de produkter, der klarede sig bedst i årets første seks måneder, finder man klassikere som Lego Technic og Lego City, men også licenserede produkter som Lego Star Wars.

  • FILES-DENMARK-LEGO-EARNINGS
    Lego har kunnet mærke, at der er kommet flere kunder i butikkerne. Butikssalget udgør nu en større del af det samlede salg end de senere år. (Arkivfoto). Foto: Jonathan Nackstrand/Ritzau Scanpix
Annonce
Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder

Annonce
Annonce
Lolland-Falster

Skole søger nye unikke talenter: Og det koster ingenting

Guldborgsund

Peder stopper efter 33 år

Falster

Krølls kvaler fortsætter: Skal indlægges igen

Indland

Sender nødråb til minister: Levestederne forsvinder

Guldborgsund

Skeptisk overfor nyt rådhus: Frygter flere sygemeldinger

Vejret

Varm uge skydes i gang med høj sol: Men regn truer

Nakskov

Her bliver Mads fra Nakskov hyldet foran 12.164 mennesker

Udland

Irans præsident og udenrigsminister er døde efter helikopterstyrt

Lolland

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Lolland

Lykkelig formand: - Vi har haft flere end nogensinde

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Vejret

Byger popper op i den sydlige del: Vejrskifte på vej

Annonce
Annonce
Lolland

Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Nykøbing

Ekstatisk formand aflyser ALT: Selv tandlægen må vente

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid