Netmedierne fastholder vækst trods afmatning i annoncemarkederne.
Omsætningen på såkaldte bannerannoncer steg 16 procent i tredje kvartal i forhold til samme kvartal sidste år. Det viser brancheorganisationen FDIMs seneste statistik.
- I et vigende annoncemarked er det godt at se, at netmedierne stadig bidrager med en god positiv udvikling, siger Christian Peytz, formand for FDIM.
De seneste år har netannoncering budt på vækstrater på op mod 70 procent. Men i en situation hvor markedet er bremset op og andre mediegrupper oplever nulvækst eller fald, fastholder nettet altså en tocifret vækst i procent.
- Der er ingen tvivl om at vækstudviklingen nu sker i et andet leje end vi så tidligere, hvilket er helt naturligt, når man ser på den generelle økonomiske udvikling, siger Christian Peytz.
På området markedspladser ses det, at væksten er taget kraftigt af. Markedspladser dækker blandt andet over rubrikannoncer og jobannoncer.
Omsætningen fra jobannoncer er faldet fra 92 millioner kroner i tredje kvartal 2007 til 68 millioner kroner i samme kvartal i år.
/ritzau/