Den nordiske bankkoncern Nordea gjorde det bedre i 3. kvartal end ventet. Flere kunder og stabile nedskrivninger på udlån er årsag til fremgangen.
Bankkoncernen Nordea er god til at trække flere kunder til butikken. Det er stærkt medvirkende til, at banken kan offentliggøre et stærkt regnskab for tredje kvartal.
Den nordiske finansgigant kom ud af årets første ni måder med et overskud på 18,5 milliarder kroner.
Antallet af de såkaldte fordel+kunder steg med over 10.000 per måned i tredje kvartal. Heraf var 60 procent helt nye kunder i Nordea.
- Det afspejler Nordeas konkurrencedygtige tilbud og viser, at Nordeas brand fortsat tiltrækker nye kunder. Andelen af nye fordel+kunder, der samtidig var nye kunder i Nordea, var 25 procent højere end året før, skriver den nordiske bankkoncern i regnskabet.
Det ordinære resultat for årets første ni måneder endte på 18,5 milliarder kroner mod 19,5 milliarder kroner i samme periode året før. Ser man væksten fra andet til tredje kvartal i år viser tallene dog en fremgang på to procent.
I de første ni måneder steg nettorenteindtægterne med syv procent i forhold til året før og endte på 29,6 milliarder kroner, mens nedskrivningerne på udlån kostede 8,5 milliarder kroner mod en milliard for perioden året før. Ser man på udgiften til nedskrivninger faldt den dog med 16 procent fra 2. til 3. kvartal.
- Nordeas resultat afspejler fortsat stærk indtægtsvækst, øget effektivitet og stabile nedskrivninger på udlån i tråd med den risikoprofil, vi har valgt. Generelt er risikoniveauet faldet, men der er stor usikkerhed om, hvor kraftigt det økonomiske opsving bliver, siger Christian Clausen, koncernchef i Nordea, i en kommentar til regnskabet.
/ritzau/