De klassiske flyselskaber har fået øjnene op for lavprisselskabernes guldkalv: gebyrer. Selv om SAS afviser, mener ekspert ikke, at flyselskabet undgår gebyrer.
Der er masser af penge i ekstra gebyrer, når man ikke kan få nok for selve flybilletten.
Med kraftig inspiration fra lavprisselskaberne springer en lang række store klassiske flyselskaber som Lufthansa, Delta Airlines og AirFrance/KLM nu også ud som luftens gebyrgribbe.
Første hug er, at rejsende mellem Europa og Nordamerika i det nye år skal betale omkring 250 kroner ekstra pr. strækning, hvis de slæber to kufferter med på turen. Men det er blot begyndelsen, vurderer direktør Ole Kirchert Christensen fra rejsemæglervirksomheden Travelbroker.
Han mener, at de etablerede selskaber næste år skeler til lavprisselskaberne og indfører en afgift for betaling med kreditkort.
- Flyselskaberne er presset til at reducere deres omkostninger, og kreditkortene er et område, hvor de kan hente mange penge, hvis de vælter udgiften over på forbrugerne, siger han.
SAS har hele efteråret markedsført sig massivt som et selskab uden gebyrer. Den strategi tror Ole Kirchert Christensen dog, at det skandinaviske luftfartsselskab kan blive tvunget til at ændre.
- De fleste af deres store samarbejdspartnere i Star Alliance har indført en kuffertafgift. Og da det ikke er smart med forskellige bagageregler, lægger det et stort pres på SAS. Jeg tror tillægget kommer inden for de første måneder af næste år, siger han.
Per Møller Jensen, salgsdirektør for SAS i Danmark, understreger, at de ingen planer har i skuffen om et ekstra bagagegebyr. Men han erkender, at tendensen blandt deres partnere går i den retning.
- Dels fordi det er en måde at gøre priserne ensartet på i en alliance, men også fordi det er en afgift kunderne forstår og accepterer, siger han.
Senest har Cimber Sterling også kastet sig over gebyrerne. Ligesom hos mange lavprisselskaber kan Cimber Sterlings passagerer nu for 50 kroner per strækning forhåndsreserve et sæde.
/ritzau/