På Tandlægeskolen i København fører en to år gammel studieordning til bekymring.
På Tandlægeskolen i København fører en to år gammel studieordning til bekymring - både for de nye tandlægers faglige niveau og for de patienter, de får mellem hænderne. Det skriver Kristeligt Dagblad.
Birte Melsen, som er professor på Tandlægeskolen i Århus og har høstet international anerkendelse for sin forskning i tandregulering, eksaminerede i sommer 28 københavnske studerende med spørgsmålet: "Hvis en patient kommer ind med dette problem, hvad gør du så?".
Ud af de 28 dumpede hun 21, og det var der en ganske bestemt grund til.
- Den københavnske studieordning udsulter simpelthen tandlægefaget. Den undervisning, som de københavnske tandlægestuderende modtager, er slet ikke tilstrækkelig til at kunne behandle patienter i et senere job.
Flere andre professorer fra tandlægeuddannelserne i Århus og København er ligeledes dybt skeptiske over for studieordningen. De ønsker ikke at træde frem i den øjeblikkelige situation, men fortæller, at de studerende på uddannelsens første tre år følger en række kurser, som ikke alle afsluttes med en eksamen. Det betyder, at de kan sløse så meget med enkelte fag, at de ikke dygtiggør sig nok til et senere job.
Studieordningen har fået en af professorerne til at indgive klage til censorkorpset, som er et samlet organ for begge tandlægeuddannelser. Klagen påpeger store mangler, men mere vil den pågældende professor ikke oplyse. Censorkorpsets formand, Judith Autrup, klinisk lærer på Tandlægeskolen i Århus, kender ikke til tilsvarende klagesager, men vil tage direkte kontakt til professoren bag klagen.
De tandlægestuderende er heller ikke glade for ordningen, fortæller Thea Irbil, der er sekretær i Odontologisk Forening, studenterforeningen på Tandlægeskolen i København, og studerer på syvende semester.
- Vi har slet ikke den samme tid med patienter og øvelser på plastictænder som tidligere. Vi mener, at vores uddannelse er blevet dårligere, og vi er oprigtigt nervøse for at ende som dårligere tandlæger end årgangene før os. Den praktiske undervisning fylder nu omtrent en tredjedel så meget som tidligere, og studieordningen diskuteres i alle kroge af Tandlægeskolen, siger Thea Irbil.
Endnu ved hun ikke, om hendes årgang når at have faget kirurgi, inden de færdiggør uddannelsen om mindre end to år, da studieplanerne ændres konstant.
På Tandlægeskolen i København er Lis Almer studieleder. Hun mener, at debatten er blæst ud af proportioner, og at den nye ordning har en stor fordel i langt mere elevaktiverende undervisning.
Begrundelsen for at skære i den praktiske undervisning er, at de studerende er nødt til at have det teoretiske grundlag på plads, og i forhold til tandreguleringen ser Lis Almer ingen problemer. Her kører et teoretisk fag allerede, og efter nytår starter faget "børne- og ungdomstandpleje", som skal ruste de studerende til at vurdere et barns behov for tandregulering.
Hun tilføjer, at de nye eksamensformer gør der muligt at teste eleverne bredt og varieret.
/ritzau/