Movia arbejder på at få gjort buskørsel i motorvejenes nødspor lovlig. Minister er positiv, siger Movias næstformand.
Trafikselskabet Movia har ikke opgivet tanken om direkte pendlerbusser til hovedstaden i nødsporet på motorvejene. Movia vil gerne have passagerne tilbage fra bilerne til bussen, og her vil hurtige busser der kører forbi bilkøerne være et væsentligt aktiv.
Næstformand for Movias bestyrelse, venstrebyrådsmedlem Knud Larsen fra Vordingborg, fortæller, at Movia nu arbejder på at få det gjort det lovligt at køre bus i nødsporene.
- Jeg kommer lige fra et bestyrelsesmøde hos Movia, og her blev det oplyst, at transportministeren er positiv over for tanken. Så nu håber jeg, at vi sammen med Vejdirektoratet kan få lovliggjort buskørsel i nødsporet. Det har man med stor succes gjort i Stokholm og Oslo, og så kan vi også herhjemme, siger Knud Larsen.
Movia vil også samarbejde med de enkelt kommuner om at få bedre fremkommelighed for busserne i lokalområderne. 46 kommuner og to regioner ejer Movia, så det vil ifølge trafikselskabet være hjælp til selvhjælp.
Også for buskørsel er tid penge. Fra 2002-2005 faldt gennemsnitshastigheden i Movias busser med godt 'en kilometer i timen - og udgifterne til busdriften steg som konsekvens heraf med mere end 100 millioner kroner årligt.
Samtidig blev busserne mindre attraktive for kunderne og flere har valgt bilen. Den udvikling skal vendes, mener Movia, der har som mål at få 10 millioner flere passagerer til at vælge bussen i 2010.