Skibsmæglerfirmaet Holger Kristiansens Eftf. A/S Nykøbing F. holder sig væk fra fragter i farligt farvand
- Det her har ikke det ringeste at gøre med "sørøveri", som vi normalt forestiller os det. Heller ikke med de bander, som har huseret med overfald på skibe for eksempel ud for Nigeria. Den situation, vi har nu, er skabt af højt organiserede, meget professionelle folk.
Det mener Morten Olsen Vind, direktør i skibsmæglerfirmaet Holger Kristiansens Eftf. A/S i Nykøbing F. Udover at være mægler for en større flåde af helt overvejende tankskibe er firmaets direktionsgruppe også selv skibsredere på en lille håndfuld skibe.
Morten Olsen Vind er netop vendt hjem fra en konference i Brasilien, hvor mæglere og redere på internationalt niveau diskuterede den konstante optrapning af pirat-overfaldene på skibstrafikken, der går gennem Suez.
Overfaldene er især sket i farvandet ud for borgerkrigshærgede Somalia, men "det farlige farvand" er blevet udvidet, og der sker nu også kapringer så langt sydpå som ud for Kenya.
- Jeg har fået førstehåndsberetninger om, hvordan det foregår ved kapringer: Der er umiddelbart efter en advokat, der ringer op som repræsentant for piraterne, og fremsætter uhyre præcise økonomiske krav som betingelse for at frigive skibene. Det er simpelthen professionel, kriminel forretning, siger Moirten Olsen Vind.
Skibsmæglervirksomheden i Nykøbing F. har ikke truffet nogen entydig beslutning om ikke at ville sejle i området. Men konsekvensen er næsten den samme:
- Vi sejler ikke på Suez. Vi har gennem nogen tid satset på at finde fragt og forretninger, som ikke nødvendiggør trafik i det farlige område. Ud over de økonomiske risici, der er forbundet med trafikken i området syd for Suez, er der selvfølgelig også hensynet til mandskabet ombord.