NAKSKOV: - Jeg føler, at jeg svigter mine kunder ved at stoppe. Men jeg føler heller ikke, at jeg længere kan betjene dem så godt, som jeg gerne vil.
59-årige Jette Hansen - eller "Pølse-Jette", som nogle af stamkunderne kalder hende - har besluttet at sige stop og sælge Pølsehuset i Krøyers Gård i Nakskov. 30. april er sidste arbejdsdag, inden den nye ejer tager over.
Beslutningen er truffet efter grundige overvejelser, og egentlig ville hun helst fortsætte. Men kroppen kan ikke mere.
- Jeg er slidt op. Kroppen er ødelagt nu efter at have lavet de samme bevægelser hele tiden på et lille område. På en travl dag kan jeg godt nå op på 23.000 skridt, selvom her ikke er meget plads, fortæller hun.
23 år blev det til som selvstændig i Pølsehuset, og før det var hun 10 i grillen ved Shell-tanken i Nakskov. 33 år i samme branche - og hun har elsket det hele vejen.
- Jeg har aldrig set det som et arbejde, men som et frirum. Jeg elsker mine kunder, og det værste bliver at skulle undvære dem. Jeg møder altid glade kunder, og det gør mig glad. Mange af dem har fulgt mig siden tiden ved Shell-tanken. Vi har været der for hinanden, og man får bare et specielt bånd. Det bliver det værste at undvære, siger Jette Hansen.
Hun lægger ikke skjul på, at der er fældet mange tårer op til beslutningen om at sige farvel til Pølsehuset. Heldigvis har hun mødt stor forståelse fra kunderne, fortæller hun.
Artiklen fortsætter under billedet.
- Hvad har været det bedste ved din tid i Pølsehuset?
- Mine kunder.
- Og det værste?
- Det har nok været, at jeg ikke har kunnet holde så meget ferie og fri, og at man ikke bare kan melde sig syg, hvis man har været lidt sløj, men det har jeg været vant til i alle årene.
I løbet af de 33 år, Jette Hansen har været i branchen, har hun kunnet se, hvordan udviklingen i Nakskov er gået fra syv-otte pølsevogne og et enkelt pizzeria til omtrent det modsatte i dag - plus, at der også er kommet flere caféer og bake-off til.
- Det er blevet meget hårdere at overleve, men jeg skal bestemt ikke klage. Jeg har haft en god og stabil kundekreds, og det har været vigtigt for mig at yde en god service, fortæller hun.
- Hvad er god service for dig?
- Det er at være glad, venlig, imødekommende og have tid til kunderne. Hvis du vil have sådan et sted, som jeg har haft, skal du have hjertet med.
Om godt og vel syv uger siger Jette Hansen farvel til Pølsehuset, men hvad fremtiden bringer, ved hun ikke endnu.
Forretningen er solgt - til hvem vil hun dog ikke afsløre, men hun forsikrer, at den nye ejer er valgt med omhu.
- Jeg ved, at jeg har valgt rigtigt. Det har jeg også en forpligtelse til over for mine kunder, slutter hun.