Post Danmark frasælger nu erhvervskunder til selskabet GLS og imødekommer dermed krav fra EU - som til gengæld godkender fusion med det svenske postselskab.
Post Danmark og selskabet Direct Parcel Distribution (DPD) solgte onsdag en række kundeaftaler på erhvervsområdet samt et depot i Århus til selskabet GLS. Det sker for at imødekomme krav fra EU-Kommissionen i forbindelse med fusionen med det svenske postvæsen.
Samlet set overtager GLS store og små kundeaftaler, svarende til cirka 10 procent af markedet for erhvervspakker. Kundeaftalerne er tilfældigt udvalgt ud fra en række kriterier, der er aftalt med EU-Kommissionen.
- Det er aldrig sjovt at skulle sige farvel til kunder. Men det er den pris, vi har måttet betale for at få sammenlægningen igennem og få skabt den nye nordiske postkoncern, siger Carsten Dalbo, chef for Posten Nordens logistikaktiviteter i Danmark.
Kunderne modtager torsdag et brev med orientering om, hvad frasalget vil betyde for dem. Køber og sælger vil sammen sikre, at kunderne ikke kommer til at opleve forstyrrelser.
- Det er aftalt med GLS, at der vil ske en løbende udfasning af de berørte kunder frem til 15. juni næste år, siger Carsten Dalbo. I den periode vil Post Danmark og DPD håndtere pakker for de kunder, der endnu ikke er overdraget.
- Det vil ske med samme høje kvalitet og service, som vores egne kunder får, siger Carsten Dalbo.
Salget af erhvervskunderne var en betingelse for, at EU-Kommissionen tidligere på året kunne godkende sammenlægningen af Post Danmark og svenske Posten AB.
Med EU's godkendelse af frasalget til GLS er sammenlægningen samtidig endeligt godkendt.
Parterne ønsker ikke at oplyse salgspris for de frasolgte aktiviteter.
/ritzau/