Sukker-kampagne slutter 8. januar.
Trods et sjaskende dyngvådt efterår i markerne ser det ud til, at årets sukkerroe-kampagne trods alt kommer nogenlunde tørskoet i mål.
- På grund af den manglende sol har vi en lav sukkerprocent. Men vi lander på et gennemsnitligt sukkerudbytte, og det kan vi vel være rimeligt godt tilfredse med - de vanskelige forhold taget i betragtning, siger Bo JM Secher, chefkonsulent Agricenter Danmark hos Nordic Sugar.
Og vanskelige har forholdene afgjort været.
- Jeg kan ikke mindes, at vi tidligere har måttet skrue ned for oparbejdningen, fordi vi ikke har fået roer nok ind til fabrikken, konstaterer Runi Egholm, fabriksdirektør i Nakskov.
- Men alligevel er vi tæt på den planlagte oparbejdning, så helt galt er det da ikke gået, tilføjer han.
Man regner med at afslutte årets kampagne cirka 8. januar. Kun en tre-fire dage senere end oprindelig planlagt. Tidligere i kampagnen var man både i kraft af manglende leverancer fra de våde marker og en stribe uheld på fabrikkerne på vej mod en større forsinkelse. Situationen har været - og er - usædvanlig.
- Dette efterår har været det værste i mange år. Det har regnet næsten alle dage siden sankthans, konstaterer eksempelvis Jørn Dalby, formand for Danske Sukkerroedyrkere, i foreningens magasin.
Læs mere i artiklen ”Roe-facit nogenlunde i dyngvåd kampagne” i mandagens udgave af Folketidende.
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed