Saxo Bank har efter negativ presseomtale indrykket annoncer for op mod 10 millioner kroner, vurderer mediebureau. Spildte penge, mener reklameekspert.
Saxo Bank har brændt op mod 10 millioner kroner af på deres storstilede annoncekampagne i fire landsdækkende morgenaviser.
Det vurderer et af landets største mediebureauer OMD over for Ritzau.
- Jeg vurderer, at de har haft 7-8 milloner kroner oppe af lommen, og det kan godt være et par millioner mere, siger kontaktdirektør Michael Stein, der de seneste år ikke mindes at have set en så voldsom annoncering i aviserne.
- Vi skal mange år tilbage, før vi finder noget lignende med hensyn til omfang og længde, siger han.
Avislæserne har siden den 10. maj dagligt stødt på annoncerne fra Saxo Bank, og investeringsbankens pressechef, Kasper Elbjørn, bekræfter, at det har været dyrt.
- Jeg kan dog ikke oplyse beløbet, da der er tale om forhandlinger med de enkelte aviser, siger han.
Direktør i kommunikationsvirksomheden Mencsh Frederik Preisler mener, at pengene er brændt af uden omtanke.
- Annoncerne er blottet for selvironi og charme og komplet uinteressante for andre end dem selv. Det er spild af penge, siger Frederik Preisler.
Saxo Bank skød kampagnen i gang efter at have været igennem en alvorlig mediestorm. Pressechef Kasper Elbjørn mener, at det var nødvendigt at informere om Saxo Bank efter de mange kritiske artikler.
- Der er de seneste måneder skrevet utroligt meget om Saxo Bank, som vi har været utroligt kede af, og derfor vil vi gerne afmystificere det, vi laver. Det føler vi, at vi har gjort med serien, siger han.
Den sidste annonce, som var i aviserne fredag, blev brugt til at invitere danskerne til åbent hus i banken.
- Der er mange mennesker, som ikke ved, hvordan vi tjener vores penge, og hvordan vores forretningsmodel virker. Vi laver ikke noget mystisk, og det vil vi gerne vise danskerne, siger Kasper Elbjørn.
/ritzau/