Transportminister Carina Christensen (K) vil gøre et forsøg på at få Folketingets næststørste parti med i forligskredsen.
Efterårets forhandlinger om en ny investeringsplan for bane- og vejprojekter samt en strategi for transportsektoren CO2-udledning kan åbne for, at Socialdemokraterne igen kommer med i trafikforligene, skriver dagbladet Børsen mandag.
Socialdemokraterne har længe stået uden for de centrale trafikaftaler om blandt andet en aftale fra 2006 om at tilføre 9 mia. til jernbaner og veje frem til 2014.
Men nu skal der investeres endnu flere penge i infrastruktur, og transportminister Carina Christensen (K) vil gøre et forsøg på at få Folketingets næststørste parti med ind i forligskredsen.
- Vi har jo en forligskreds nu, som består af regeringspartierne, Dansk Folkeparti og De Radikale. Men jeg mener, at infrastruktur egner sig til brede forlig, så vi vil se, om det kan lade sig gøre at lave en bredere aftale. Og som jeg hører det fra de andre partier, så er det ikke fordi, at de vil forhandle med andre, men udgangspunktet er den forligskreds, der er nu, siger Carina Christensen til Børsen.
Hendes partifælle, trafikordfører Henriette Kjær, understreger, at hun gerne ser S komme med i aftale, for det vil også åbne for, at et provenu på 5,6 mia. kr. fra salget af det statsejede rederi Scandlines kan komme med ind i investeringsplanen.
- Foreløbig ligger provenuet i finansministerens kasse, men de må komme med i puljen til nye trafikinvesteringer, mener Henriette Kjær, skriver Børsen.
/ritzau/