Scandlines opruster i kamp om medarbejderne og benytter lejligheden til at gennemføre målrettede kurser for hundreder af ansatte.
Knap 20 tjenere fra Scandlines-færgerne på Østersøen kredsede forleden opmærksomt og indsatsklare rundt om en gruppe udvalgte gæster - helt som sædvanligt, kunne man fristes til at sige.
Bortset fra at man ved denne lejlighed var på solid landjord, nærmere bestemt på Jord & Bord hos erhvervsskolen Ceus i Nykjøbing F.
Den omfattende menu med betjening i topklasse var kulminationen på et kursusforløb for tjenerne. Der blev kræset for gæsterne. Men egentlig handler det hele næsten lige så meget om at forkæle de ansatte.
Scandlines er i øjeblikket i samarbejde med de lokale Jobcentre på målrettet jagt efter nye medarbejdere både til restauranter, butikker etc. om bord på færgerne fra Gedser og Rødby.
Men samtidig gør man en indsats for at tilbyde de nuværende medarbejdere faglig og personlig udvikling - også som et led i bestræbelserne på at gøre dem gladere for deres arbejdsplads.
- Vi har gennemført en række kurser, som primært har handlet om, hvordan vi yder en bedre service til kunderne. Men der er også det andet indhold: Udvikling for den enkelte ansatte, forklarer Niels Hoff, restaurantchef Scandlines Catering.
I Gedser beskæftiger man 108 medarbejdere i catering og 40 i butikkerne. I Rødby er de tilsvarende tal 116 og 62. Men det er kun de fastansatte. Dertil kommer et stort antal løsere tilknyttede.
Og specielt her med sommeren forude er jagten på afløsere i fuld gang.
- Det er ikke så let. Men vi er ved at kunne etablere fire hold - i alt cirka 80 medarbejdere - som gennemgår et seks ugers uddannelsesforløb og herefter vil indgå i en eventuel fastere ansættelse i Scandlines.
Blandt de kurser, som Scandlines-ansatte her i perioden januar-marts er i gang med er: Kunden i fokus (for alle catering-medarbejdere) Serveringskursus trin 2 (specielt kursus som led i opkvalificering fra ufaglært henimod faglært tjener) Mentorkursus: skal sikre at man tager godt imod nye folk og sikrer, at de bliver på jobbet.