Annonce
Erhverv

Skatteydernes bidrag til SAS løber op i milliarder

Luftfartsselskabet har modtaget flere store milliardinvesteringer siden coronakrisens indtog. (Arkivfoto). Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Det har krævet milliarder at holde SAS på vingerne de seneste år. Store investeringer er kommet fra Danmark.

Det har været en dyr fornøjelse for de danske skatteydere, at staten har været medejer af luftfartsselskabet SAS.

Nye tal fra Finansministeriet viser, at de danske bidrag kommer til at løbe op i 8,5 milliarder kroner hen over de seneste 15 år.

Det skriver Berlingske.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Beløbet inkluderer det kapitalindskud, den danske stat ventes at skyde i selskabet som en del af den nye ejerkreds.

For halvanden uge siden blev det offentliggjort, at en gruppe af investorer vil redde det nødlidende selskab fra at gå konkurs.

Ejerkredsen kommer til at bestå af investeringsselskabet Castlelake, holdingselskabet Air France-KLM, Lind Invest med den danske erhvervsmand Henrik Lind og den danske stat.

I alt vil de investere 12,9 milliarder kroner. Den danske stats investering udgør i den forbindelse 2,2 milliarder kroner.

Berlingskes artikel

Ifølge en meddelelse fra SAS vil den danske stat øge sin ejerandel fra nuværende 21,8 procent til 25,8 procent.

Særligt siden coronapandemiens indtog har det krævet massive investeringer at holde SAS oven vande.

Pandemien lagde luftfartsindustrien ned og slog hul i bunden på selskabets pengekasse.

Efterfølgende har SAS ikke formået at genopstå på lige fod med andre selskaber i branchen.

I juli 2022 gik selskabet til en amerikansk konkursdomstol og bad om at få sat gang i en konkursbeskyttelse - en såkaldt Chapter 11-proces.

Den havde til formål at beskytte selskabet mod kreditorer, der vil have deres penge omgående, mens SAS omstrukturerer.

Samme domstol godkendte planerne om at finde nye ejere.

Imens har SAS blødt milliarder og er blevet holdt i live af blandt andet et milliardlån fra kapitalfonden Apollo Global Management og en tilkendegivelse fra den danske stat om at være åben over for at øge sin ejerandel.

Detaljerne i den nye aftale mellem de nye ejere og SAS mangler at komme helt på plads, oplyste luftfartsselskabet for halvanden uge siden.

Derudover skal transaktionen også godkendes som en del af Chapter 11-processen.

/ritzau/

  • Scandinavian Airlines System
    Luftfartsselskabet har modtaget flere store milliardinvesteringer siden coronakrisens indtog. (Arkivfoto). Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Annonce
Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder

Annonce
Annonce
Lolland

Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud

Nykøbing

Ekstatisk formand aflyser ALT: Selv tandlægen må vente

Lolland

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning

Lolland

Lykkelig formand: - Vi er så tæt på at kunne melde udsolgt

Lolland

Overrasket over fremmøde efter stort forarbejde: Kun én mødte op

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet

Nykøbing

Stort rykind: Nu er Nykøbing fyldt med børn

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Vejret

Byger popper op i den sydlige del: Vejrskifte på vej

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Guldborgsund

Indenfor få uger går det i gang: Stort projekt lige i bymidten

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Annonce
Annonce
Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik