De nye ejere har bestilt tre færger - til Samsø og Als. Ingen konkrete datoer for nye færger til Langelandstrafikken.
Der vil gå år før Langelandstrafikken A/S indsætter nye færger på ruten mellem Tårs og Spodsbjerg.
Det kunne passagerchef i Nordic Ferry Services, Ole B. Larsen, bekræfte på et pressemøde i Herning fredag i forbindelse med rejsemessen "Ferie for Alle".
Nordic Ferry Services er det samlende navn for det nye indenrigsfærgeselskab, der ejes af Bornholmstrafikken og rederiet Clipper Group.
Selskabet skal foreløbig sejle til Fanø, Als, mellem Tårs og Spodsbjerg samt de to ruter til Samsø.
Der er bestilt tre nye, ens færger på et værft i Grækenland til en pris, som rederiet ikke vil oplyse.
To af færgerne skal skal sejle på Samsø og den tredje afløse den 30 år gamle færge Thor Sydfyen på rueten mellem Tårs og Spodsbjerg.
De nye færger får plads til 600 passagerer og 110 personbiler.
- Vi har desuden option på yderligere tre færger af samme størrelse, og det er en oplagt mulighed at to af dem skal sejle mellem Tårs og Spodsbjerg. Den sjette færge skal eventuelt fungere som afløserfærge på samtlige ruter, oplyser Ole B. Larsen.
Han vurderer, at der er cirka et år til at overveje om de tre sidste færger skal bestilles. Derefter vil der gå cirka to år med færgebyggeri.
Ole B. Larsen vil ikke oplyse, om ordringen af nye færger kædes direkte sammen med det næste udbud af sejladsen til Langeland i 2010.
Det står imidlertid klart, at nye færger ikke kan være klar på Langelandstrafikken til 2010, hvor personalets jobgaranti også udløber.
På mødet blev det oplyst, at rederiet forventer at kunne sejle de nye færger med en sikkerhedsbesætning på fire mod fem i dag. På sigt kan nye færger derfor betyde afskedigelser.
- Men hvis vi kan øge trafikken som vi håber, bliver det måske ikke aktuelt, siger Ole B. Larsen.
Han oplyser at den endelige overgang fra Scandlines bookingsystem til Nordic Ferry Services eget sker 1. april i år. Herefter foregår billetteringen i færgehavnene via automater, men der vil i en overgangsperiode også være personlig betjening i færgehavnene. Hvor længe, er ikke afgjort.
En del af indenrigsbookingen skal fortsat ligge i Spodsbjerg.
Fra udgangen af marts forventer man at mindst 60 procent af pladsreserveringerne foregår via nye, avancerede hjemmesider for de enkelte ruter.