Danskernes tillid til bankerne er usvækket, selv om tusindvis af kunder under finanskrisen har lidt store økonomiske tab.
Danskernes tillid til bankerne er usvækket, selv om tusindvis af kunder under finanskrisen har lidt store økonomiske tab på grund af bankernes rådgivning om investering og opsparing.
Således har 90,5 pct. af danskerne ikke mistet tillid til deres bank som følge af finanskrisen. Det viser en undersøgelse foretaget af Rambøll Management for Morgenavisen Jyllands-Posten.
Ifølge Forbrugerrådet er det et stort problem.
- Der er brug for et jævnbyrdigt forhold til bankrådgiveren, og det giver blind tillid ikke. Det bringer folk i situationer, hvor de ikke kritisk forholder sig til bankens forslag, og vi ser mange sager, hvor kunder har brændt fingrene, fordi de ikke har forstået den risiko, de har sat sig i, siger Carsten Holdum, økonom i Forbrugerrådet, til Jyllands-Posten tirsdag.
Mens forbrugernes vagthund græmmes over, at selv ikke en finanskrise kan få danskerne til at forholde sig mere kritisk til deres bank, lyder der andre positive udmeldinger fra bankernes interesseorganisation, Finansrådet.
- Man kan godt have tillid og samtidig være kritisk med hensyn til den rådgivning, man får, siger Klaus Willerslev-Olsen, vicedirektør i Finansrådet, som glæder sig over, at tilliden trods finanskrisen er intakt.
- Tilliden ligger på samme niveau, som inden finanskrisen satte ind. Det er glædeligt, at der er tillid til, at bankerne gør et godt stykke arbejde og yder en god rådgivning, selv om der er international finanskrise, siger han.
Ifølge professor Michael Møller fra Copenhagen Business School skal man ikke stole blindt på bankens råd.
- Man skal huske, at banken også er en sælger. Man skal altid have hjernen med og ikke stole ukritisk på banken, siger han.
/ritzau/