RØDBYHAVN: Danske virksomheder tegner sig for mere end 60 procent af de mange hundrede kontrakter, som indtil videre er blevet givet til underleverandører på byggeriet af den faste forbindelse under Femern Bælt. Det viser en ny opgørelse, skriver bygherren på kæmpeprojektet, Femern A/S, i en pressemeddelelse.
I alt har næsten 400 danske og udenlandske virksomheder vundet kontrakter på alt lige fra leverance af forskellige råmaterialer til it-support, mandskab, vagtservice og meget andet.
De mange danske virksomheder er fordelt over hele landet, heraf en stor del på Lolland og Falster, men også flere virksomheder fra hovedstadsområdet og Jylland er med.
- De danske virksomheder er flot repræsenteret på byggepladsen. Det er et tydeligt tegn på, at de ikke blot er meget konkurrencedygtige, men også i stand til at leve op til de høje kvalitetskrav, som vi og vores hovedentreprenører stiller til byggeriet, siger Henrik Vincentsen, administrerende direktør i Femern A/S, i pressemeddelelsen.
Firma i Aalborg
En af de danske virksomheder som har base længst væk fra byggepladsen i Rødbyhavn, men alligevel er gået målrettet efter at deltage i tunnelprojektet, er kranvirksomheden BMS fra Aalborg. I 2017 etablerede virksomheden en lokal afdeling på Falster, som siden opkøbte den lokale kranvirksomhed NKU og nu beskæftiger cirka 25 medarbejdere og 15 kraner og lastbiler.
- Som dansk virksomhed med nordjyske rødder er vi både stolte og ydmyge over at være valgt som leverandør for Femern-konsortierne FBC og FLC med alle vores ydelser indenfor kraner og særtransporter.
- Vi har også haft held med indgå kontrakter og levere ydelser til mange af konsortiernes underleverandører. Femern Bælt-tunnelen er en kæmpeopgave, som vi målrettet er gået efter, og vi er rigtig tilfredse med, at det er lykkedes, fortæller Kim Hvolbøl, projektsalgsdirektør for BMS A/S, i pressemeddelelsen.
Udenlandske firmaer
Udover de danske virksomheder, som altså tegner sig for godt 60 procent af de indgåede kontrakter indtil videre, står tyske og hollandske virksomheder for hver cirka 15 procent, mens resten fordeler sig på andre lande.