Et enigt Lolland Byråd besluttede i aftes på sit lukkede møde at købe erhvervs- og industrihavnen i Rødbyhavn.
Sælger er Scandlines. Kommunen får havnen nærmest til spotpris for blot 15 millioner kroner.
Efter mødet kunne de to tidligere Rødby-borgmestre Gert Mortensen og Hans Ole Sørensen knibe sig selv i armen og spørge: “Drømmer vi, eller er vi vågne”. Men vågne var de.
De har begge gennem mange år forsøgt sig med forhandlinger omkring havnen om dens fremtid og udviklingsmuligheder og mulig overtagelse, men uden de ønskede resultater.
Nu er en købs- og overtagelsesaftale handlet i hus, og det giver kommunen et enestående udviklingspotentiale i forbindelse med den faste forbindelse.
Havnen med tilstødende arealer er på 13,5 hektar. Med i købet er havnebygningen og de arealer, hvor DLG har sine store siloanlæg, både vestre og østre kaj og ikke mindst det store areal, hvor den tidligere Sydlollands Cementvarefabrik var placeret. Arealet ligger praktisk taget i vandkanten og må bebygges, og så vidt Folketidende erfarer, er der interesserede investorer.
Overtagelsen af havnen rummer nogle meget store perspektiver, da beliggenheden er unik i forbindelse med brobyggeriet, sagde borgmester Stig Vestergaard efter mødet.
Hans Ole Sørensen, der er formand for erhvervsudvalget sagde - Det har været en fantastisk dag. Nu skal vi i dialog med dem, som driver virksomhed på havnen, og vi skal ud i en planlægningsfase. Flere af virksomhederne på havnen ligger på lejede grunde, så der er indtægter derfra og fra havnepengene. Havnen blev totalrenoveret i 2005-2006, så der forestår ingen vedligeholdelsesarbejde. Det er virkelig et scoop, siger Hans Ole Sørensen.
Scandlines har hidtil stået for havneadministrationen. Den overtages også af Lolland Kommune.
Forhandlingerne mellem Scandlines og Lolland Kommune tog fart for fem måneder siden.
Scandlines får goodwill i forbindelse med handlen, idet rederiet får fri besejling til og fra olietankene i inderhavnen.