FEMERN: At Femern-byggeriet er et kæmpestort anlægsprojekt, ja et af Europas allerstørste nogensinde, er de fleste klar over, og når man ser på den mængde gods, som de to arbejdshavne i henholdsvis Rødbyhavn og Puttgarten har håndteret i 2023, får man nok en gang bekræftet, hvor stort et projekt det drejer sig om.
Femern-projektet fik nemlig, i året der snart gået, for alvor sat fart på produktionen af tunnelelementerne til Femern Bælt-tunnelen mellem Rødbyhavn og Puttgarden.
Samtidig betyder det også, at de to arbejdshavne er i fuld drift, efter den første forsendelse kom til Rødbyhavn i juli i år.
Det skriver Femern A/S i en pressemeddelelse.
Primært norsk grus
I løbet af 2023 har de to arbejdshavne tilsammen håndteret svimlende 850.000 tons gods fordelt på cirka 200 skibe, der anløb til tunnelhavnene. Størstedelen af lasten er i øvrigt såkaldte tilslagsmaterialer, primært knust grus fra Norge.
- Det svarer til ca. 21.250 lastbillæs gods, hvilket illustrerer søtransportens effektivitet og skalerbarhed. Det understreger også den nøglerolle, som arbejdshavnene spiller i Femern-projektet, siger Jean Kloe, Work Vessel Coordinator i Femern A/S.
- Udsigterne for 2024 er lovende, idet antallet af anløb forventes at stige i takt med, at produktionen af tunnelelementer øges, vurderer Jean Kloe.
Det betyder altså, at mængden af gods blot bliver endnu mere imponerende i 2024, hvor havnene vurderes at kunne håndtere utrolige 70.000 tons gods om ugen.