Annonce
Femern

Tunnelfabrikken er i produktion - men med sløvt optræk

Det første segment blev støbt på mellem 50 og 52 timer. Målet er, at et produktionshold på 100-150 personer skal kunne fuldføre et segment inden for de planlagte 27 timer. Foto: Femern A/S
Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen er et projekt af kolossale dimensioner. Og den slags gør man som bekendt ikke henover en enkelt nat. Tunnelfabrikken i Rødbyhavn har støbt de to første af i alt 711 segmenter, men det var ikke uden udfordringer.

RØDBYHAVN: Tunnelfabrikken er gået fra planlægningsfasen til produktionsfasen. Målet er at fremstille 79 standardelementer og ti specialelementer, som samlet skal danne Femernbælt-tunnelen. Hvert standardelement består af ni segmenter på hver 24 meter, og den fastlagte tidsramme for støbning af et enkelt segment er 27 timer.

Det første segment, der blev støbt i juli, tog dog betydeligt længere tid end forventet. Nærmere bestemt omkring 50 timer.

Ifølge Femern Link Contractors (FLC), der oplyste dette ved et netværksarrangement for FB Suppliers, skyldtes forsinkelsen blandt andet udfordringer med betonblandingen og kommunikationen på produktionslinjen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

14 timer hurtigere

Heldigvis er tidsplanen for projektet designet til at tage højde for sådanne indledende udfordringer. Det andet segment blev da også støbt i sidste uge på 38 timer. Det er en forbedring på 14 timer i forhold til det første.

Med hver ny runde i støbeprocessen forventes tiden at blive kortere, indtil den ideelle tidsramme på 27 timer nås.

På mandag går arbejdet i gang med det tredje segment, og forventningerne er høje. Hvis tidsplanen holder, er det sandsynligt, at segment nummer 13 kan blive støbt inden for de estimerede 27 timer, måske allerede i løbet af oktober eller november.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tiden er kritisk

Tidsforbedringerne i produktionen er ikke blot tekniske målepunkter, men kritiske milepæle. Hvis den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Lolland og Femern skal blive færdig til tiden i 2029, så er det afgørende, at produktionen på tunnelfabrikken kører som smurt.

Derfor arbejder FLC med løbende optimeringer af processerne.

  • Det første segment blev støbt på mellem 50 og 52 timer. Målet er, at et produktionshold på 100-150 personer skal kunne fuldføre et segment inden for de planlagte 27 timer. Foto: Femern A/S
Annonce
Femern

Den første er færdig: Vigtigt skridt i kæmpe-byggeri

Annonce
Annonce
Lolland

Cykelkometen Nicklas triumferer: - Det her er sindssygt

Refa

Skralde-undren: Hvornår får jeg de nye poser?

Sport

NFH taber til Team Esbjergs reserver

Guldborgsund

Salam kaster sig ind i kampen: - Det investerer i folkedrabet

Lolland-Falster

Penge-festen fortsætter - men ét projekt kostede banken flere millioner

Rødby

Politiet på pletten: Snorksov i varerummet

Falster

Lokal grevinde er død

112

Voldsom brand ved motorvejen: - Han skulle ud i en fart

112

Politiet brugte deres næse: Og så blev tre anholdt

Udland

Israelsk invasion får USA til at bremse bombeleverance

Leder

Et skoleeksempel på social darwinisme

Erhverv

Hvordan tjekker jeg, om min nye chef er ok?

Guldborgsund

Udfordringerne vil ingen ende tage: Nu har de store fugtproblemer

Indland

Arbejdsuge på fire dage kan presse børnefamiliers hverdage

Sport

Efter enorm skuffelse: - Det bliver en hård omgang

Annonce
Annonce
Falster

- Det er både utidigt og umodent at bringe det op

Guldborgsund

Konservative har fundet deres borgmesterkandidat

Politik

Regeringen sender kvart milliard til nødhjælp i Ukraine

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Dølle

Drugging-mistanke på Dølle: "Ulykkeligt og utrygt"

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Lolland

Skolekritik: Der er brug for økonomisk støtte