Annonce
Femern

Tunnelfabrikken er i produktion - men med sløvt optræk

Det første segment blev støbt på mellem 50 og 52 timer. Målet er, at et produktionshold på 100-150 personer skal kunne fuldføre et segment inden for de planlagte 27 timer. Foto: Femern A/S
Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen er et projekt af kolossale dimensioner. Og den slags gør man som bekendt ikke henover en enkelt nat. Tunnelfabrikken i Rødbyhavn har støbt de to første af i alt 711 segmenter, men det var ikke uden udfordringer.

RØDBYHAVN: Tunnelfabrikken er gået fra planlægningsfasen til produktionsfasen. Målet er at fremstille 79 standardelementer og ti specialelementer, som samlet skal danne Femernbælt-tunnelen. Hvert standardelement består af ni segmenter på hver 24 meter, og den fastlagte tidsramme for støbning af et enkelt segment er 27 timer.

Det første segment, der blev støbt i juli, tog dog betydeligt længere tid end forventet. Nærmere bestemt omkring 50 timer.

Ifølge Femern Link Contractors (FLC), der oplyste dette ved et netværksarrangement for FB Suppliers, skyldtes forsinkelsen blandt andet udfordringer med betonblandingen og kommunikationen på produktionslinjen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

14 timer hurtigere

Heldigvis er tidsplanen for projektet designet til at tage højde for sådanne indledende udfordringer. Det andet segment blev da også støbt i sidste uge på 38 timer. Det er en forbedring på 14 timer i forhold til det første.

Med hver ny runde i støbeprocessen forventes tiden at blive kortere, indtil den ideelle tidsramme på 27 timer nås.

På mandag går arbejdet i gang med det tredje segment, og forventningerne er høje. Hvis tidsplanen holder, er det sandsynligt, at segment nummer 13 kan blive støbt inden for de estimerede 27 timer, måske allerede i løbet af oktober eller november.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tiden er kritisk

Tidsforbedringerne i produktionen er ikke blot tekniske målepunkter, men kritiske milepæle. Hvis den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Lolland og Femern skal blive færdig til tiden i 2029, så er det afgørende, at produktionen på tunnelfabrikken kører som smurt.

Derfor arbejder FLC med løbende optimeringer af processerne.

  • Det første segment blev støbt på mellem 50 og 52 timer. Målet er, at et produktionshold på 100-150 personer skal kunne fuldføre et segment inden for de planlagte 27 timer. Foto: Femern A/S
Annonce
Femern

Nu har Femern-projektet nået lærlinge-milepæl

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Renoveres for knap 10 millioner kroner

112

Anklager: Derfor var det drabsforsøg

112

En, to, mange problemer: Påvirket mand mister bilen

Lokal nyt

Skifter ud i toppen

Sport

Michael Damgaard fravalgt til landsholdet

Lolland

Bruger det samme som 260.000 husstande: Monster-strømslugere på vej til Nakskov

Vejret

Rolf forventes at lægge sig inden weekend med roligt vejr

Guldborgsund

Unge iværksættere fra Falster slog rekord i Løvens Hule

Vejret

Stormen har haft godt fat i Lolland-Falster i nat

112

Hurtig indsats: Bilbrand slukket før brandvæsnet nåede frem

Guldborgsund

Først var skolen gammel og autoritær - så kom der gang i festen

Sport

NFC vender 0-2 til uafgjort i næstsidste testkamp

Sport

NFC-talent fik første startplads på landsholdet i dansk sejr

Lolland

Ny ejer vil realisere kæmpe ferieby på Lolland

Lolland

Lokal forfatter nomineret til fornem pris

Indland

Randers Kommune kræver knap 120 millioner fra Nordic Waste

Annonce
Annonce
112

271 taget i fartkontroller

Vejret

DMI udsender varsel: Færgeafgange aflyst

Indland

Medicin kan sætte turbo på nedbrydelsen af PFAS i kroppen

Vejret

Voldsomt vejr på vej: Orkanstød rammer om under 24 timer

Lokal nyt

Lægemangel: Det står værst til i vores region

Indland

Første gang i over et årti faldt salget

Sport

Ærlig Cecilie Greve: - Det resultat kan vi godt leve med