Carlsberg venter i år en stigende indtjening. Bryggerigruppen venter et resultat af den såkaldte primære drift på 10 milliarder kroner.
I 2012 lå det primære resultat på 9,9 milliarder kroner og det justerede nettoresultat på 5,5 milliarder kroner, viser det netop offentliggjorte årsregnskab.
Men det er ikke tørstige danskere, der får Carlsberg til at se en lille smule lysere på fremtiden. Mens det vesteuropæiske ølmarked faldt med op til to procent sidste år, voksede de asiatiske ølmarkeder med op til ni procent.
Koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen er alligevel godt tilfreds med resultatet.
- Gruppen leverede gode resultater i 2012 på trods af et vanskeligt vesteuropæisk ølmarked, siger han i regnskabsmeddelelsen fra Carlsberg.
- Vi vil i 2013 fortsat have skarpt fokus på vores kommercielle agenda i alle tre regioner (Vesteuropa, Østeuropa og Asien, red.), investere i vores mærker og sikre, at vores salgs- og marketingkompetencer er de bedste.
Men det er ikke alle, der ser lige så positivt på tallene. Ifølge Ritzau Finans opfatter flere analytikere 2013-forventningerne som en negativ overraskelse.
Der bliver desuden slået ned på, at Carlsberg med årsregnskabet for 2012 nedskriver over 1,7 milliarder kroner og overrasker med store udgiftsposter. De opvejes dog af salget af grunden i Valby.
Volumenmæssigt solgte Carlsberg 10,4 hektoliter øl sidste år - og det er et fald på tre procent i forhold til 2011. Det er en gunstig valutakursudvikling og højere priser, der alligevel har sikret den højere omsætning.
Tallene viser, at Carlsbergs markedsandel er uændret for 2012 som helhed i forhold til 2011. Til gengæld øgede Carlsberg i sidste års fjerde kvartal sin markedsandel til 38,3 procent i Rusland. Det er en fremgang på 1,1 procentpoint i forhold til 2011.
Carlsberg har desuden især forbedret sine markedsandele i Indien, Cambodja, Vietnam, Laos, Nepal og Malaysia.
Forventningerne til dette års indtjening tager højde for nye udsving i den russiske rubel over for euroen.
/ritzau/