Forside

Fantastiske dage i Grønland

Den gruppe læsere, der i øjeblikket er på krydstogt i Grønland, har nogle fantastiske oplevelser; hvaler, isbjerge, smagsprøver på råt hvalkød og formidabel natur. Vi har modtaget denne dagbog fra gæsterne på cruiset.

Af Stig Rømer Winther

Torsdag 11. september
Fulde af forventning ankom vi til Kastrup Lufthavn, hvor vi blev checket ind af en repræsentant fra Hurtigruten. Eventyret skulle til at starte - 11 dage med et af verdens mest moderne explorer krydstogtskibe - Hurtigrutens nyeste skib MS Fram. Jeg tror, jeg på alle 25 deltageres vegne kan sige, at vi var spændte på, hvad vi skulle opleve i de kommende dage. For mit eget vedkommende var det første gang jeg var tilbage, efter jeg flyttede fra Grønland i februar 2008.
Efter lidt over 4 timers flyvning landede vi i strålende solskin i Kangerlussuaq (Søndre Strømfjord), hvorfra vi straks blev kørt de 12 kilomenter ned til havnen. Herfra gik det i Polar Circle boats ud til skibet.
Vi var heldige. Skibet viste sig kun at være halvt belagt, så alle vores gæster fik sig nogle skønne kahytter med store vinduer ud mod det panorama af skønhed, som Grønland er indbegrebet af. Efter kort tid blev vores bagage bragt til kahytterne, og vi lettede anker med kurs ud af fjorden i fuldstændig havblik - og med solen bragende fra en skyfri himmel.
I restauranten fik vi det første indtryk af niveauet her på skibet. En fremragende buffet med mad i topklasse.
Trætte - og mætte af oplevelser sluttede vi dagen af i observation lounge, hvor vi med udsigt over fjeldene i den 160 kilometer lange fjord vi sejlede ud af, kunne se solen forsvinde bag fjeldene i et gyldent skær. For de fleste var det en kærkommen anledning til at slutte dagen af og gå til køjs.

Fredag den 12. september
Vores Expedition leader, Anja, annoncerede allerede efter morgenmaden, at der var en ændring til dagens program. I stedet for at sejle direkte mod Nuuk, ville vi tage ind i Evighedsfjorden, som er et af de aller smukkeste steder i Grønland. Fra fjeldene kommer gletscherne ned næste lige meget, hvor man kigger hen, og fjorden lå spejlblank med spejlbilleder af fjeldene i vandet. Jeg tror ikke, jeg overdriver, hvis jeg siger, at de 5 timer, vi havde i Evighedsfjorden, gav et stort indtryk hos alle vores gæster. Der blev endda tid til at sætte bådene i vandet, så alle fik lejlighed til at sejle langs brækanten og opleve et af Grønlands særkender: At det, man tror er 100 meter væk, i virkeligheden er 1 kilomenter væk. Luften er så klar, at det er svært at bedømme afstande.
Fra Evighedsfjorden satte vi kursen mod Nuuk - og sidst på eftermiddagen var der underholdning for alle gæster om bord i form af oplæg om Grønlands geologi og historie. Midt under oplæggene blev vi afbrudt: Der var hvaler ikke langt fra skibet. Vi satte kursen efter hvalerne, og alle gæster var vildt betagede af at se den store hvalflok - og resten af aftenen stødte vi på den ene hvalflok efter den anden. Det var en oplevelse ud over det sædvanlige at se havets majestæter ligge og boltre sig - og slå med de enorne haler.

Lørdag den 13. september
Solen skinnede stadig skyfrit, da vi præcis klokken 07.00 anløb Nuuk. Expedition team havde arrangeret en byrundtur med bus for alle gæster med en af Nuuks bedste guider - min gamle ven Gitte Johnsen. I løbet af formidagen kunne man overalt se de lyseblå jakker, som alle gæster fik i gave af Hurtigruten den første dag. Vejret indbød til, at man udforskede Nuuk til fods. På brættet var vi nogle stykker, som fik en smagsoplevelse ud over det lidt sædvanlige: Mattak - hud fra finhvalen - og også smagsprøver af råt hvalkød - som næsten smeltede på tungen - så mørt var det.

For mig var det naturligvis en speciel oplevelse at komme "hjem". Da jeg gik rundt i byen med gæsterne, var jeg årsag til flere næsten-trafikuheld: Man kunne se at på folks ansigter, at de tænkte - "hvad pokker laver han her - er han ikke rejst?" - men der var mange krammere fra folk jeg kender, og spørgsmål om hvordan vi dog kunne undvære Nuuk!
Det var en lang dag for os alle i Nuuk - masser af positive oplevelser, som gæsterne glade berettede om under vores informationsmøde om aftenen. Ikke alle gæster var kommet sig helt over tidsforskellen, så efter aftensmaden var der ikke mange, der orkede at bevæge sig op i Observation lounge og nyde solnedgangen.
Turen gik stik syd mod Ivitiuut i Sydgrønland.

Søndag den 14. september
Vi sejlede tidligt om morgenen forbi bygden Arsuk, og ind i den smukke grønne fjord på vej mod Ivituut. Det var tydeligt, at vi nu var kommet til Sydgrønland. Iviituut er kendt for sin kryolitmine, som har været i gang fra midten af 1800-tallet frem til midten af 1980'erne. Kryolit blev tidligere anvendt til fremstilling af aluminium. Stenmuseet i bygden var en oplevelse i sig selv - her kunne man se, under hvilke anstrengende forhold arbejderne i gamle dage brød kryolitten, som havde stor strategisk betydning for amerikanerne under anden verdenskrig.

Det småregnede, men alligevel var der mulighed for en herlig vandretur i fjeldene, som bare i Ivituut tæller hele 99 forskellige mineraler. Flere steder i fjeldene spottede vi store moskusokser, som gik i flok med deres kalve - jo et betagende syn, og en spændende oplevelse af den tidlige industrialisering af Grønland.

Mætte af oplevelser lettede vi anker og nød de kulinatiske oplevelser i restauranten, mens vi sejlede ud af fjorden. Senere på aftenen tog vinden til, og for første gang kunne vi mærke at skibet rullede en anelse. Vi blev med andre ord lullet i søvn.

Mandag fortsætter sejladsen til Narsaq, der er hovedbyen for fåreavl.

Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning

Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud

Nykøbing

Ekstatisk formand aflyser ALT: Selv tandlægen må vente

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning

Lykkelig formand: - Vi er så tæt på at kunne melde udsolgt

Overrasket over fremmøde efter stort forarbejde: Kun én mødte op

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet

Nykøbing

Stort rykind: Nu er Nykøbing fyldt med børn

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Vejret

Byger popper op i den sydlige del: Vejrskifte på vej

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Guldborgsund

Indenfor få uger går det i gang: Stort projekt lige i bymidten

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik