DSB's tidligere pr-bureau Waterfront er kommet i modvind for at have udarbejdet personlige profiler af flere politikere, som DSB kunne bruge til at få mest mulig indflydelse.
Men analyser af modtagerens holdninger og interesser er udbredt i kommunikationsbranchen; det er faktisk en vigtig forudsætning for professionel kommunikation, siger formanden for Dansk Kommunikationsforening, Tina Donnerborg.
- Jeg ved ikke, hvad der er op og ned i den konkrete sag, men generelt er det meget naturligt, når man skal lave god kommunikation, at man sætter sig ind i, hvad modtagerens interesse er, siger hun.
- Dermed ikke sagt, at det skal være psykologiske profiler. Men det er analyser af, hvilke holdninger man skal påvirke, og hvordan man sikrer mest lydhørhed for budskaberne og gør det interessant for dem, man skal påvirke, tilføjer hun.
DSB har ifølge DR Nyheder modtaget profiler af relevante danske toppolitikere fra pr-bureauet Waterfront.
Det gælder Magnus Heunicke (S), Kristian Pihl Lorentzen (V), Henriette Kjær (K), Per Clausen (EL), Anne Baastrup (SF) og Pia Olsen Dyhr (SF).
Blandt andet fremgår det, at Socialdemokraternes politiske ordfører, Magnus Heunicke, ikke har ministerpotentiale, fordi han mangler arbejdsevnen og den fornødne brutalitet.
Og Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, er ifølge Waterfront så frustreret over, at han ikke er blevet minister, at han har kastet sig over lobbysagen i forbindelse med Hærvejsmotorvejen, hvilket fjerner fokus fra den kollektive transport.
Det lyder ikke umiddelbart som en psykologisk profil, siger Tina Donnerborg.
- Men det er som sagt svært at vide, hvad der er op og ned i sagen. Generelt er profiler på enkeltpersoner problematiske, mens analyser af grupper er en mere naturlig del af kommunikationsarbejdet, siger hun.
- Jeg håber, at der nu kommer en proces, som skaber afklaring, og at branchen kigger på det med etiske briller og diskuterer, hvad der er professionel kommunikation, tilføjer formanden.
Dansk Kommunikationsforening ærgrer sig over, at DSB-sagen stiller branchen i et dårligt lys.
- Uanset hvad der er op og ned i sagen, hvor folkedomstolen og medierne bringer ny viden til torvs hver eneste dag, så er der desværre ingen tvivl om, at debatten om sagen i sig selv er med til at miskreditere kommunikationsbranchen, siger Tina Donnerborg.
- Det skader vores omdømme og bliver dobbelt ærgerligt for tusindvis af professionelle kommunikatorer, som hver dag arbejder ærligt og redeligt med at skabe værdi for deres virksomheder og organisationer, tilføjer hun.
/ritzau/