Gennemsnitsalderen for danske lastbilchauffører er steget drastisk de seneste 10 år ifølge en ny rapport fra brancheorganisationen ITD, der repræsenterer arbejdsgivere i den danske vejgodstransport.
I 2002 var 49 procent af de danske lastbilchauffører 40 år eller ældre. I 2013 drejede det sig om 66 procent, lyder det i årsrapporten.
Kommer der ikke flere unge ind i faget, frygter branchen, at den danske lastbilchauffør vil uddø, skriver Avisen.dk
- Det er stærkt bekymrende. Hvis spiralen fortsætter, kommer der et tidspunkt, hvor der bare ikke er nogen, der vil køre lastbilerne, siger Jacob Nielsen, administrerende direktør i ITD til Avisen.dk.
Formanden for 3F transport, der organiserer cirka 80.000 transportarbejdere, er enig.
- Jeg var klar over, at udviklingen gik den forkerte vej. Men jeg vidste ikke, at det var så galt. Det skal vi have gjort noget ved, siger Jan Villadsen til Avisen.dk.
Jacob Nielsen mener, at fagbevægelsen bærer en stor del af skylden for at skræmme de unge væk. Eksempelvis når 3F udtaler sig skarpt om løndumping fra østeuropæiske chauffører og om udenlandske vognmænd, der snyder.
- Når der er en negativ omtale af vores branche i pressen, så smitter det også af på lysten til at arbejde som lastbilchauffør. Jeg vil opfordre fagbevægelsen til at fokusere mere på det positive, der faktisk er i at udføre en så samfundsnyttig en opgave som at transportere varer rundt.
Formanden for 3F transport peger dog på, at brancheorganisationen ITD selv skræmmer unge væk med valget af retorik.
- ITD plejer selv at sige, at man ikke kan forvente at få danske lønninger, når man kan få rumænere og bulgarer til en tredjedel af prisen. Det tiltrækker ikke ligefrem unge mennesker, siger Jan Villadsen til Avisen.dk
/ritzau/