Gedserbanen er blevet vedligeholdt med godt 100 tons nye skærver.
Det er Sverige og Norge, der er leverandør af de granitskærver, som netop er brugt til vedligeholdelse af Gedserbanen.
- Suppleringen med skærver er sket om natten over 14 dages tid. Til arbejdet er der brugt godt 100 tons skærver, siger projektleder Bent Jacobsen, Banedanmark og føjer til, at der altid bruges svenske og norske skærver til stabilisering af det danske jernbanenet.
Suppleringen med skærver på Gedserbanen er sket som led i en landsdækkende vedligeholdelse af jernbanenettet på over 3.000 kilometer.
På landsbasis har Banedanmark i det seneste vedligeholdelsesarbejde udlagt over 200.000 tons skærver. Udlægningen sker med en særlig skærvevogn, der udfører jobbet så præcist, at det ser ud, som om skærverne er lagt efter en snor.
- På hovedstrækninger vil skærverne typisk blive suppleret omkring hvert andet år. På andre banestrækninger med mindre togtrafik er der længere imellem suppleringerne, siger Bent Jacobsen.