Danmark ikke bare forlange at alle større skibe skal have lods ombord, når de sejler gennem de danske farvande.
Folketingsmedlem fra Enhedslistens Per Clausen har netop fået svar fra forsvarsminister Søren Gade, som henviser til, at det er internationalt farvand og trods næsten 20 års pres for lodstvang er de toneangivende søfartsnationer i den internationale sammenslutning IMO stadig modstander af lodspligt. På lørdag er det 7 år siden, at to olieskibe støtte sammen syd for Falster. Resultatet var en oliekatastrofe, som det kostede 200 millioner at rydde op efter.
Søfartsstyrelsens afsluttende rapport sagde dengang, at det trods alt var billigere at rydde op end at overvåge.
Det vil Per Clausen ikke acceptere.
- Jeg mener faktisk det forholder sig omvendt.
En aktiv indsats for overvågning og for at sikre at der er lods på skibene er den eneste effektive måde at gøre noget ved olieforurening, siger Per Clausen
En oprydning efter en olieforurening, som den der ramte Sydhavsøerne i 2001 har meget store konsekvenser for miljøet, mener Per Clausen som da også har forstået på forsvarsministerens seneste udmeldinger, at der skal satses mere på forebyggelse end på oprydning
Der er gang i effektiviseringen af overvågningen og Per Clausen siger, han vil følge det tæt og sikre, at skibstrafikken i de danske farvande bliver overvåget mere effektivt end nu.