Oktober bringer mere end efterårsblade og hyggelige aftener. I denne måned begynder også byggeriet af en ny jernbanebro over Guldborgsund, og det er ikke hvilken som helst bro. Den er en kritisk brik i et større puslespil - den fremtidige jernbanekorridor mellem Skandinavien og Sydeuropa.
300 meter jernbanebro kan synes som en ubetydelighed sammenlignet med Femern Bælt-tunnelen. Men uden en ny jernbanebro over Guldborgsund bliver visionen og en ny jernbanekorridor fra Skandinavien til Sydeuropa ikke til noget. Broen er nemlig en kritisk del af "fødekæden" for den kommende Femern Bælt-tunnel.
MT Højgaard som hovedentreprenør
Sidste år afslørede Banedanmark, at MT Højgaard har vundet totalentreprisen på projektet. Med et vinderbud på 509 millioner kroner har den danske entreprenør fået ansvaret for at realisere denne del af Ringsted-Femern jernbaneplanen.
Broen vil strække sig over 300 meter og bestå af 13 betonsektioner. Disse vil hvile på 170 cm tykke, borede bropiller. En stålklap i midten vil gøre det muligt for skibe at sejle igennem.
Omfattende yderligere arbejder
MT Højgaard skal også udvide den eksisterende banedæmning, uddybe Guldborgsund, og udføre 3.300 meter af sporarbejder. Et område ved siden af broen vil desuden blive udviklet til en arbejdshavn og et sted for fremstilling af betonelementer.
Broen forventes færdig i 2026. Dermed går det noget bedre med Femernprojektets tilsluttende projekter i Danmark end i Tyskland. Arbejdet på den såkaldte baglandstilslutning mellem Puttgarden og Lübeck er således ikke påbegyndt endnu og planerne for en ny tunnel under Femernsund er heller ikke endnu blevet endeligt godkendt af myndighederne i Tyskland.